Oznaczenia opon samochodowych - co mówią i jak je czytać?

źródło: https://www.freepik.com

Obecnie istnieje możliwość zakupienia opon samochodowych nie tylko w sklepach stacjonarnych. Ogumienie można łatwo i szybko zamówić przez Internet, co wydawało się niemożliwe jeszcze 20 lat temu. Duży wybór opon i konkurencyjna oferta to czynniki korzystne dla konsumentów. Z drugiej strony, różnorodne oznaczenia opon samochodowych mogą utrudniać wybór wielu kierowcom - nie tylko zupełnie początkującym. Postanowiliśmy zatem wyjaśnić, co mówią oznaczenia na oponach samochodowych. Ich zrozumienie jest łatwiejsze niż może sądzić wiele osób. Przy okazji tematu opon odnosimy się również do ubezpieczeń, czyli kwestii związanej z działalnością Unilink jako największej w Polsce multiagencji ubezpieczeniowej. Chodzi o odpowiedź na pytanie, czy kierowca wybierający inne ogumienie niż zalecane przez producenta samochodu ryzykuje problemy z likwidacją szkody ubezpieczeniowej.

Rozmiar opony - jak czytać zaszyfrowane informacje?

Na pierwszy rzut oka oznaczenia opon samochodowych mogą wydawać się skomplikowane, ale pamiętajmy, że producenci ogumienia stosują uporządkowany system oznaczeń. Przykładowo, rozmiar opon jest prezentowany przez ujednolicony w UE ciąg liter i cyfr. To ważna informacja na przykład dla osób, które pytają w Internecie, jak czytać rozmiar opon. Przykładowe oznaczenie 185/60R14 przekazuje następujące informacje:

  • 185 - szerokość opony w milimetrach
  • 60 - profil, czyli wysokość ściany bocznej opony jako procentowa wartość z szerokości podanej w milimetrach (w tym wypadku profil = 60% x 185 mm)
  • R - oznaczenie mówiące o radialnej konstrukcji opony
  • 14 - informacja o dopasowaniu danej opony do felgi o rozmiarze 14 cali (1 cal = 2,54 cm)

Podane wyżej parametry opon są typowe dla starszego, niewielkiego samochodu. Jednakże oznakowanie opon do większych i nowszych aut jest oparte na tych samych zasadach. Warto pamiętać, że informacje o zalecanych parametrach opon znajdziemy w instrukcji obsługi pojazdu, a także na naklejce umieszczonej najczęściej w okolicach słupka przy drzwiach kierowcy, na wewnętrznej stronie klapki do wlewu paliwa lub w schowku pasażera.

O czym mówią dodatkowe oznaczenia na oponach samochodu?

Oznaczenia opon nie mówią nam wyłącznie o ich szerokości, średnicy oraz profilu. Na ogumieniu znajdziemy również dodatkowe informacje. Poniżej przedstawiamy wyjaśnienia dodatkowych oznaczeń, o które często pytają internauci.

  • oznaczenie ZR na oponie - opona możliwa do używania z pełnym dopuszczalnym obciążeniem do prędkości 240 km/h (podobne oznaczenie VR sygnalizuje limit prędkości wynoszący 210 km/h, a obydwa oznaczenia są wplecione w ciąg oznaczeń rozmiaru opony)
  • oznaczenie FR na oponie - opona posiadająca rant ochronny, który chroni felgę przed otarciami
  • oznaczenie M+S na oponie - to oznaczenie pochodzące od angielskiego określenia „mud + snow” (błoto i śnieg) znajdziemy na oponach całorocznych i zimowych (informuje ono, że opona może być wykorzystywana w lekkich warunkach zimowych)
  • oznaczenie opon XL - oznaczenie opon mówiące o większej nośności ogumienia (opony z symbolem XL są przeznaczone m.in. do samochodów o większej mocy silnika)
  • oznaczenie opon T - ta litera oznacza indeks prędkości dla opony, która jest przeznaczona do jazdy z prędkością do 190 km/h przy obciążeniu określonym przez indeks opon dotyczący ich nośności (uwaga: inne popularne indeksy prędkości to: P - do 150 km/h, Q - do 160 km/h, R - do 170 km/h, S - do 180 km/h, U - do 200 km/h, H - do 210 km/h, V - do 240 km/h, W - do 270 km/h oraz Y - do 300 km/h)
  • oznaczenia opon H - oznaczenie wskazujące na limit prędkości, który wynosi 210 km/h
  • oznaczenia opon C - takie oznaczenie wskazuje na oponę przystosowaną do pojazdów dostawczych
  • LB - białe napisy na oponach są oznaczane właśnie tak w parametrach ogumienia

Dość często pojawiają się też pytania o indeks nośności (np. opona indeks nośności - co to jest?). Warto zatem wyjaśnić, że wspomniany indeks wyznacza maksymalne dopuszczalne obciążenie jednej opony przy jeździe z maksymalną dla niej prędkością (wyznaczoną przez indeks prędkości). Popularne indeksy nośności prezentują się następująco:

  • indeks 80 - 450 kg
  • indeks 81 - 462 kg
  • indeks 82 - 475 kg
  • indeks 83 - 487 kg
  • indeks 84 - 500 kg
  • indeks 85 - 515 kg
  • indeks 86 - 530 kg
  • indeks 87 - 545 kg
  • indeks 88 - 560 kg
  • indeks 89 - 580 kg
  • indeks 90 - 600 kg
  • indeks 91 - 615 kg
  • indeks 92 - 630 kg
  • indeks 93 - 650 kg
  • indeks 94 - 670 kg
  • indeks 95 - 690 kg
  • indeks 96 - 710 kg
  • indeks 97 - 730 kg
  • indeks 98 - 750 kg
  • indeks 99 - 775 kg
  • indeks 100 - 800 kg

Pamiętajmy, że kupowana opona nie powinna posiadać indeksu nośności mniejszego niż ten wyznaczony przez producenta auta.

Oznaczenie opon wielosezonowych, letnich i zimowych - przykłady

W ramach przykładów postanowiliśmy zaprezentować, jak parametry opon powinny być odczytywane na podstawie oznaczeń.

Przykładowe oznaczenie opon zimowych:

  • 205/55 R16 91 H - opona radialna o szerokości 205 mm i profilu wynoszącym 55% szerokości, o rozmiarze 16 cali, indeksie nośności 91 (615 kg) oraz indeksie prędkości H (do 210 km/h)

Przykład oznaczenia opony letniej:

  • 185/60 R14 82 T - opona radialna o szerokości 185 mm i profilu wynoszącym 60% szerokości, o rozmiarze 14 cali, indeksie nośności 82 (475 kg) oraz indeksie prędkości T (do 190 km/h)

Przykładowe oznaczenie opon wielosezonowych:

  • 225/60 R17 103 V XL - opona radialna o większej nośności i szerokości 225 mm oraz profilu wynoszącym 60% szerokości, o rozmiarze 17 cali, indeksie nośności 103 (875 kg) oraz indeksie prędkości V (do 240 km/h)

Jeżeli zobaczymy jakieś oznaczenia opon samochodowych, które wydają się niezrozumiałe, to warto pamiętać o możliwości uzyskania informacji od obsługi sklepu stacjonarnego lub internetowego. Przykładowo, dla opon runflat oznaczenie tej ich przydatnej cechy zależy od producenta. Mówimy o oponach umożliwiających kontynuowanie jazdy z mniejszą prędkością po utracie ciśnienia (np. przez kolejne 80 km).

Opona inna niż zalecana przez producenta ma znaczenie przy AC?

W ramach podsumowania warto wyjaśnić, czy wybór opon innych niż zalecane przez producenta samochodu może mieć znaczenie w kontekście ubezpieczenia autocasco. Tematu OC nie poruszamy, gdyż w przypadku tego ubezpieczenia towarzystwo nie ma możliwości uzależnienia wypłaty świadczenia od cech technicznych auta sprawcy oraz nie może domagać się zwrotu odszkodowania od sprawcy, który niewłaściwie przygotował samochód do jazdy.

Jeżeli natomiast chodzi o autocasco, to ewentualne wskazanie przez zakład ubezpieczeniowy na rażące niedbalstwo jako okoliczność wykluczającą wypłatę odszkodowania lub obniżającą jego wysokość jest możliwe tylko wtedy, gdy zły stan opon (niezgodny z przepisami) miał bezpośredni wpływ na szkodę. Pamiętajmy, że w takiej sytuacji ciężar dowodu leży po stronie zakładu ubezpieczeniowego. Poza tym kwestionowanie przez ubezpieczycieli obowiązku likwidacji szkód z autocasco (w związku z rodzajem i stanem opon) jest obecnie bardzo rzadkim zjawiskiem, co w 2020 r. potwierdził Rzecznik Finansowy.

Autor: Andrzej Prajsnar
O ubezpieczeniach pisze od 2014 r. Zajmuje się również tematyką nieruchomości i finansów osobistych. Studiował ekonomię oraz finanse i rachunkowość. Jest autorem artykułów, wypowiedzi i analiz ubezpieczeniowych publikowanych przez liczne media internetowe (np. RP.pl, Bankier.pl, Fakt.pl, Infor.pl, Bank.pl) oraz tradycyjne (m.in. Rzeczpospolita).
Skontaktuj się z nami