Jak jeździć zimą i jak hamować samochodem?

Jak jezdzic zima i jak hamowac samochodem

Od kilku lat w Polsce nie było prawdziwych zimowych warunków, ale wszystko wskazuje na to, że kierowcy na nowo będą musieli przyzwyczaić się do jazdy w śniegu i na lodzie. Jak bezpiecznie jeździć zimą? Jak hamować samochodem i hamulcem na śliskiej drodze? Jazda w warunkach zimowych jest trudna, ale da się jej nauczyć.

Spis treści:

  1. Bezpieczna jazda zimą - co zrobić przed wyruszeniem?
  2. Podstawowe zasady i ruszanie zimą
  3. Zasady jazdy w warunkach zimowych
  4. Jak hamować samochodem i hamulcem w zimie?
  5. Obowiązek opon zimowych a bezpieczeństwo jazdy zimą

Bezpieczna jazda zimą - co zrobić przed wyruszeniem?

Obowiązkiem kierowców w zimę jest odśnieżenie auta. To oznacza zgarnięcie śniegu z całej powierzchni pojazdu - nie tylko z szyb. Jeśli zostawisz na dachu grubą warstwę śniegu, stwarzasz niebezpieczeństwo dla siebie i innych. Policja ma prawo wystawić ci wtedy mandat w wysokości do 500 zł. Podczas niskich temperatur konieczne jest skrobanie szyb - ale trzeba to zrobić umiejętnie, inaczej je zarysujesz. Ubezpieczenie szyb samochodowych nie pokrywa kosztów takich napraw. Obecnie coraz częściej stosuje się odmrażacze do szyb, ale spraye niskiej jakości bardziej szkodzą niż pomagają w kwestii widoczności.

Jeśli nie zrobiłeś tego przed “nastaniem zimy”, koniecznie jak najszybciej zmień opony na zimowe. Prawo o ruchu drogowym nie przewiduje mandatów za ich brak, jednak w razie kolizji ubezpieczyciel może wskazać ci niedbałość i odmówić wypłaty odszkodowania z ubezpieczenia.

Aby zwiększyć bezpieczeństwo zimą na drodze, możesz wcześniej zapisać się na szkołę bezpiecznej jazdy albo poćwiczyć hamowanie, ruszanie i skręcanie na pustym, bezpiecznym placu.

Jak jeździć zimą? Podstawowe zasady i ruszanie

Podstawowe zasady jazdy samochodem zimą to:

  • Wolniejsza jazda i płynne, delikatne wykonywanie manewrów (np. unikanie gwałtownych skrętów, odbić).
  • Trzymanie prawidłowej odległości od innych aut (większej niż latem, bo droga hamowania wydłuża się o kilkadziesiąt-kilkaset metrów w zależności od warunków).
  • Zachowanie szczególnej ostrożności.
  • Niezatrzymywanie się (jeśli to możliwe) przed podjazdem na wzniesienie.
  • Hamowanie silnikiem albo hamowanie pulsacyjne.

Ruszaj wolno, delikatnie puszczając sprzęgło i lekko wciskając pedał gazu. Zimą nie ma mowy o gwałtownym ruszaniu. Jeśli musisz wyjechać z zaspy śnieżnej, ustaw koła prosto. Nie dodawaj gazu, bo tylko zakopiesz się w śniegu. Wciśnij sprzęgło, a potem delikatnie rusz z drugiego biegu. W trudniejszych sytuacjach rusz metodą “na kołyskę”.

Polega ona na ruszeniu z miejsca i natychmiastowym wciśnięciu sprzęgła - najpierw auto się cofa, a potem lekko odbija do przodu. Po kilku-kilkunastu takich próbach uda ci się wyjechać. Jeśli to nie poskutkuje, konieczna może być pomoc innych (wypchnięcie auta) albo podsypanie piachu pod koła. Zimą warto mieć go w bagażniku - wystarczy ci nawet zwykła ziemia ogrodowa, którą kupisz w każdym markecie przez cały rok. Ważne, żeby koła miały na czym złapać przyczepność.

Jak jeździć zimą - zasady jazdy w warunkach zimowych

Kierowcy jadący z górki muszą ustąpić tym, którzy jadą pod górkę. Zasada ta nie ma zastosowania w przypadku ciężarówek. Wtedy ustępuje ten, komu jest łatwiej (czyli mniejsze auto). Na drodze poruszaj się z prędkością dostosowaną do warunków, delikatnie skręcaj kierownicę i bierz szersze łuki w zakrętach. Jazda na wysokich biegach sprzyja poślizgom, więc jeździj raczej wolniej niż szybciej. W razie poślizgu nie hamuj gwałtownie, tylko kontruj gwałtowny skręt kierownicą. Przed zakrętem redukuj bieg i prędkość, po wyjściu z zakrętu dodaj lekko gazu.

Jak hamować samochodem i hamulcem w zimie?

Najskuteczniejsze jest hamowanie silnikiem, czyli obniżenie biegu. Zazwyczaj pozwala uniknąć poślizgu. Dojeżdżając do innych aut albo świateł redukuj stopniowo biegi - nie przechodź z “czwórki” na luz, bo w zimę to naprawdę niebezpieczne!

Możesz też hamować pulsacyjnie, czyli krótko, delikatnie i stopniowo wciskając pedał gazu. Zimą nigdy nie hamuj: gwałtownie, mocno i jednostajnie. Szybkie naciskanie i zwalnianie pedału hamulca musisz rozpocząć natychmiast gdy zauważysz, że po naciśnięciu pedału hamulca twój samochód nie zwalnia, tylko przemieszcza się dalej i słabo reaguje lub w ogóle nie reaguje na ruchy kierownicy.

Obowiązek opon zimowych a bezpieczeństwo jazdy zimą

W Polsce nie ma obowiązku używania opon zimowych. Brak regulacji prawnych nie zwalnia kierowców z odpowiedzialności. Opony zimowe lepiej radzą sobie na śniegu, lodzie i podczas deszczu. Są wykonane z innej mieszanki gumowej, mają inną strukturę oraz wzór bieżnika. To wszystko sprawia, że lepiej trzymają się nawierzchni, gdy jest ona mokra lub śliska.

Jazda na letnich oponach zimą przypomina jazdę na łysych oponach - guma zupełnie nie radzi sobie z nawierzchnią, jej przyczepność jej zerowa. Dlatego odpowiedzialny kierowca zawsze będzie wymieniał opony dwa razy w roku, a gdy bieżnik się zużyje, kupi nowe. O nowych oponach zimowych należy pomyśleć, gdy bieżnik ma już tylko 4 mm, a o letnich, gdy ma 3 mm głębokości.

Barbara Bartuś, posłanka Prawa i Sprawiedliwości w marcu 2020 roku skierowała do Ministerstwa Infrastruktury pismo z pomysłem nałożenia obowiązku posiadania opon zimowych w Polsce. MF nie planuje jednak żadnych prac legislacyjnych w tym temacie. Zgodnie z prawem w kraju można jeździć na dowolnym ogumieniu, a minimalna głębokość bieżnika musi wynosić 1,6 mm.