Jak działa ubezpieczenie od utraty pracy?

Zwolnienie w pracy może spotkać każdego. Dlatego warto zawczasu pomyśleć, jak zabezpieczyć się na taką ewentualność. Podstawą jest stworzenie tzw. poduszki finansowej, czyli uzbieranie oszczędności na “czarną godzinę”. Poczucie bezpieczeństwa da nam także stabilna sytuacja finansowa, tj. brak pożyczek i kredytów. Jeśli jednak posiadamy kredyt, to powinniśmy pomyśleć o ubezpieczeniu na wypadek utraty pracy. Takie przygotowanie da nam komfort psychiczny w czasie poszukiwania nowej pracy.

Z tego artykułu dowiesz się:

  1. Czy można mieć ochronę na wypadek utraty pracy?
  2. Jak działa ubezpieczenie po utracie pracy?
  3. Ile kosztuje ubezpieczenie kredytu od utraty pracy?
  4. Jakie są kolejne kroki po utracie pracy?
  5. Jak dodatkowo zabezpieczyć się na wypadek utraty pracy?

Zwolnienie z pracy a ubezpieczenie - ochrona na wypadek utraty pracy

Poszukiwanie nowej pracy trwa średnio od dwóch do trzech miesięcy, jednak zawsze jest to bardzo indywidualna kwestia. W tym czasie można korzystać z oszczędności, ale nie każdy je posiada. Dodatkowo wszelkie zobowiązania, w tym kredyt hipoteczny, będą zwiększać stres związany z szybkim poszukiwaniem nowego stanowiska.

Aby ten stres załagodzić, może wykupić ubezpieczenie od utraty pracy. To gwarantowana ochrona finansowa, o której powinien pomyśleć każdy, kto posiada jakiekolwiek większe zobowiązania. Towarzystwo ubezpieczeniowe zobowiązuje się do płatności rat w określonej wysokości - wszystkie szczegóły zostają wcześniej dokładnie opisane w umowie ubezpieczeniowej. Należy pamiętać tylko o okresie karencji. To oznacza, że nie ma sensu kupować ubezpieczenia już po utracie pracy, ponieważ TU nie weźmie wtedy odpowiedzialności za to zdarzenie.

Ubezpieczenia od utraty pracy nie należy mylić z ubezpieczeniem od niezdolności do pracy. Ta druga polisa gwarantuje wypłatę odszkodowania, jeśli doznamy trwałego lub całkowitego uszczerbku na zdrowiu, który uniemożliwi nam wykonywanie obowiązków zawodowych. Ubezpieczenie od niezdolności do pracy może być m.in. częścią ubezpieczenia na życie albo osobnym, dedykowanym produktem (chociaż najczęściej zawierane jest w polisie na życie).

Jak działa ubezpieczenie po utracie pracy?

Ubezpieczenie od utraty pracy gwarantuje płynność finansową kredytobiorcy. Jeśli zostaniemy zwolnieni, ubezpieczyciel zgodnie z zapisami umowy ubezpieczeniowej przejmuje spłatę rat kredytu na określony czas. Zazwyczaj to od sześciu do dwunastu miesięcy. Żeby skorzystać z ubezpieczenia, należy skontaktować się z ubezpieczycielem i udowodnić, że zostaliśmy zwolnieni.

W tym celu należy okazać wypowiedzenie od byłego już pracodawcy. Pamiętajmy, żeby nigdy nie podpisywać porozumienia stron z pracodawcą (jeśli posiadamy ubezpieczenie na wypadek utraty pracy). W ogólnych warunkach ubezpieczenia znajduje się bowiem klauzula, według której ubezpieczyciel nie ponosi odpowiedzialności za brak pracy będący wynikiem porozumienia stron. Podczas wybierania ubezpieczenia od utraty pracy należy pamiętać o dobraniu odpowiedniej sumy polisy. Jej wysokość musi w pełni pokrywać comiesięczne raty - inaczej będziemy zmuszeni do nich dopłacać.

Ile kosztuje ubezpieczenie kredytu od utraty pracy?

Ubezpieczenie od utraty pracy nie jest drogie. Kosztuje średnio 20-30 zł miesięcznie. Taka kwota wystarczy, aby zapewnić sobie ochronę wystarczającą do pokrycia rat kredytu oraz innych pożyczek. Cena ubezpieczenia zależy oczywiście od wielu czynników i jest bardzo indywidualną sprawą.

Im więcej posiadamy zobowiązań, tym wyższa będzie składka, ponieważ proporcjonalnie rośnie ryzyko ponoszone przez ubezpieczyciela. Składka miesięczna może być naliczana procentowo od wartości zobowiązań. Duża część towarzystw ubezpieczeniowych oferuje stałe, miesięczne kwoty swoim klientom.

Utrata pracy - co dalej?

Jak się zachować w momencie utraty pracy? Przede wszystkim postarajmy się zachować spokój, choć nie jest to łatwa sytuacja. Jeśli pracodawca chce, abyśmy podpisali porozumienie stron, nie zgadzajmy się na to - taki dokument nie uprawnia do uzyskania pomocy od ubezpieczyciela. Pracownik ma prawo odmówić podpisania porozumienia stron oraz poprosić o standardowe wypowiedzenie. Niestety część osób jest tak zestresowanych w momencie zwolnienia, że automatycznie podpisują niekorzystne dla nich dokumenty.

Po zwolnieniu z pracy dajmy sobie czas na to, aby oswoić się z nową sytuacją. Większość pracowników w czasie wypowiedzenia wykorzystuje zaległy urlop lub “dogaduje się” z pracodawcą na nieco krótsze pełnienie obowiązków niż wynika to z postanowień umowy. To w pełni zrozumiałe - zwolniony pracownik raczej nie ma zbyt dużej motywacji do pracy, a pracodawca może obawiać się m.in. o bezpieczeństwo danych firmowych.

Mimo tego, że utrata pracy jest trudna, nie powinno się na długo odcinać od rzeczywistości. Warto jak najszybciej zacząć poszukiwania nowego stanowiska, korzystając z pomocy znajomych i innych dostępnych sposobów. W czasie poszukiwań można korzystać z finansowego wsparcia rodziny (jeśli mamy taką możliwość), ale najlepiej jest posiadać własne oszczędności na takie sytuacje.

Jak dodatkowo zabezpieczyć się na wypadek utraty pracy?

Ubezpieczenie od utraty pracy to tylko jedna z dróg poradzenia sobie z sytuacją. Ochrona ubezpieczyciela jest ważna, ale można dodatkowo zadbać o swój komfort psychiczny, tworząc tzw. poduszkę finansową. To środki, które najlepiej jest ulokować na osobnym koncie. Nie można po nie sięgać, gdy po prostu potrzebujemy gotówki - powinny zostać użyte tylko w celu spłaty rat kredytu czy opłacenia kosztów życia, jeśli zabraknie nam płynności finansowej.

Najbardziej niebezpieczną sytuacją podczas utraty pracy jest mocne zadłużenie. Osoby, które mają tendencję do kupowania rzeczy na raty oraz “życia na kredyt”, powinny zrewidować swoje rzeczywiste potrzeby. W miarę możliwości finansowych warto sukcesywnie nadpłacać wszystkie raty, aby jak najszybciej pozbyć się chociaż części zobowiązań. Wtedy w razie zwolnienia z pracy będziemy martwić się “tylko” zwykłymi kosztami życia, a nie długami.

Skontaktuj się z nami