Czy przez covid-19 można odwołać wycieczkę z biura podróży? Pandemia a ubezpieczenie kosztów rezygnacji

źródło: Freepik.com

Pandemia koronawirusa wprowadziła spore zamieszanie w branży turystycznej – zawieszone loty, anulowane wczasy i obowiązkowe testy na obecność patogenu przed wjechaniem do kraju docelowego. Jednak tego, czego turyści boją się najbardziej, to nagłe zachorowanie na covid-19. Wszak to ono może zniweczyć nasze wakacyjne plany. Sprawdźmy więc, czy konsument może liczyć na zwrot kosztów: dla siebie, osoby bliskiej lub współuczestnika podróży.

Z tego artykułu dowiesz się:

  1. Zachorowanie na covid-19 a rezygnacja z wyjazdu?
  2. Zmiana rezerwacji czy rezygnacja z imprezy turystycznej?
  3. Czy odwołanie wycieczki jest zgodne z prawem?
  4. Czy można się zabezpieczyć polisą w przypadku rezygnacji z podróży?
  5. Na co zwrócić uwagę wybierając ubezpieczenie?
  6. Czy pandemia koronawirusa jest podstawą do zwrotu kosztów?

Zachorowanie na covid-19 i rezygnacja z wyjazdu

Większość z nas planuje urlop z wyprzedzeniem. Dość często trwa on nawet 14 dni, w czasie których odwiedzamy Europę czy "ciepłe kraje". Niestety w dobie koronawirusa ryzyko odwołania oferty przez organizatora - na skutek panujących obostrzeń, stanu epidemicznego czy liczby zachorowań - jest bardzo duże. Panujące w kraju restrykcje są regularnie opisywane w ustawie o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem covid-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych.

Planując urlop musimy też liczyć się z tym, że tuż przed nim zachorujemy na covid-19 albo zostaniemy skierowani na kwarantannę. Lub będzie to ktoś z naszej rodziny. A wtedy wykupione kilka tygodni czy miesięcy wcześniej wakacje, mogą nie dojść do skutku. W takiej sytuacji możemy jednak liczyć na zwrot poniesionych kosztów.

Zmiana rezerwacji czy rezygnacja z imprezy turystycznej?

W czasie pandemii covid-19 biura turystyczne robią wszystko, aby ułatwić swoim klientom podróżowanie. Starają się także zapewnić im jak największe poczucie bezpieczeństwa. Właśnie dlatego organizatorzy wczasów (wraz z liniami lotniczymi) oferują możliwość bezpłatnej zmiany terminu ich rezerwacji. Niektórzy pozwalają też zmienić miejsce podróży zagranicznej, przeniesionej na późniejszy okres. Należy jednak sprawdzić, na ile dni od planowanego rozpoczęcia podróży, powinniśmy poinformować touroperatora o swoich zamiarach.

Niektórzy organizatorzy pozwalają również na zmianę terminu rezerwacji w dowolnym momencie, jeśli ich klient zostanie skierowany na kwarantannę lub zarazi się wirusem. Zmiana rezerwacji nie generuje wtedy dodatkowych kosztów. Dobrze oczywiście, abyśmy zapewnienia te mieli wpisane do umowy zawartej z biurem podróży.

Odwołanie wycieczki zgodne z prawem

Ustawa o imprezach turystycznych i powiązanych usługach turystycznych gwarantuje z kolei możliwość odstąpienia od umowy, w przypadku "wystąpienia nieuniknionych i nadzwyczajnych okoliczności". Są to takie zdarzenia, które pozostają poza kontrolą osoby, która zaplanowała urlop a która nie była w stanie przewidzieć lub uniknąć wspominanych okoliczności. Obecna sytuacja epidemiczna może być jedną z nich. Daje nam to podstawę do rozwiązania umowy z biurem podróży bez ponoszenia kosztów.

Oznacza to, że w sytuacji zarażenia się wirusem lub skierowania nas na kwarantannę, możemy zrezygnować z naszego wyjazdu. I nie stracimy przy tym zainwestowanych wcześniej pieniędzy. Co więcej, nie będziemy też obciążeni kosztami rezygnacji z umowy. Niestety na nasze pieniądze poczekamy ponad pół roku. Organizator może ewentualnie (zamiast zwrotu pieniędzy) zaproponować nam voucher do wykorzystania w ciągu roku. Nie musimy jednak godzić się na takie rozwiązanie.

Ubezpieczenie kosztów rezygnacji z podróży

Ubezpieczenie kosztów rezygnacji gwarantuje ochronę finansową ubezpieczonego, gdy ten zrezygnuje z wyjazdu. Ubezpieczyciel zwróci mu wtedy wszystkie wydatki, związane z odwołanym wyjazdem lub tylko te, których nie chce oddać biuro turystyczne (na przykład w wyniku znajdujących się w umowie zapisów). Wykupienie ubezpieczenia od kosztów rezygnacji jest więc dość szybkim sposobem na odzyskanie poniesionych kosztów.

Jego atutem jest także szeroki zakres powodów, dla których możemy zrezygnować z wyjazdu. Ubezpieczenie od rezygnacji z podróży zapewnia też wysokie sumy ubezpieczenia, dla każdej osoby, która jest nim objęta. Swoim zakresem obejmuje ono ochronę zarówno od rezygnacji i przerwania podróży (pobytu), jak i zwraca środki wydane na przykład na zakup biletów.

Na co zwrócić uwagę wybierając ubezpieczenie?

Przede wszystkim powinniśmy sprawdzić, jakie definicje i wyłączenia odpowiedzialności znajdują się w ogólnych warunkach ubezpieczenia, czyli w OWU. Zła interpretacja pojęć może sprawić, że nie do końca zrozumiemy warunki umowy, a w efekcie nie otrzymamy zwrotu kosztów rezygnacji. Przeczytajmy też dokładnie, jaki jest zakres ubezpieczenia i ile wyniesie nas składka. Dowiedzmy się także, jak potwierdzić przed ubezpieczycielem chorobę, jeśli do niej dojdzie.

Sprawdźmy także, czy ubezpieczenie od rezygnacji obejmuje tylko nas czy także naszych bliskich. Nie chcemy przecież, aby okazało się, że w przypadku choroby jednego członka rodziny, pozostałe osoby nie dostaną zwrotu poniesionych wydatków. Zadbajmy więc również o to, aby ubezpieczenie chroniło nas kompleksowo. Koniecznie też zorientujmy się, czy podstawą do odzyskania pieniędzy są izolacja i kwarantanna - (nasza i naszych bliskich).

Czy pandemia koronawirusa jest podstawą do zwrotu kosztów?

W tej kwestii musimy być nieco ostrożni. Pandemia i epidemia (a także stan epidemii) były do niedawna podstawą do wyłączenia odpowiedzialności ubezpieczyciela. Różne towarzystwa ubezpieczeniowe mogły więc różnie podchodzić do tej kwestii. Jednakże, biorąc pod uwagę obecną sytuację oraz wychodzenie naprzeciw oczekiwaniom klientów, coraz więcej polis dokładnie precyzuje i wymienia covid-19, jako podstawę do zwrotu kosztów w przypadku rezygnacji z wycieczki z biura podróży.

Pamiętajmy jednak, że środki te zostaną nam zwrócone tylko wtedy, gdy sytuacja, która nas spotkała, będzie dokładnie wymieniona i opisana w OWU. To w nim są zawarte wszystkie szczegółowe informacje na temat ubezpieczenia, które powinniśmy poznać. W przypadku infekcji sprawdźmy więc, w jaki sposób musimy potwierdzić chorobę, aby ubezpieczyciel je zaakceptował i wypłacił nam należne środki. Pamiętajmy też, że niestety większość polis nie obejmuje zwrotu pieniędzy, jeśli z wyjazdu zrezygnujemy ze strachu przed koronawirusem.

Autor:
Zespół redakcyjny Unilink

Skontaktuj się z nami