Czy zakup ubezpieczenia przez internet jest bezpieczny?

Kupowanie ubezpieczeń przez internet jest szybkie, wygodne i w pełni bezpieczne - jeśli przestrzegamy pewnych zasad. Obecnie online można nabyć każdy rodzaj polisy. Jedynie przy ubezpieczeniach na życie musimy mieć na uwadze, że będzie potrzebne jedno spotkanie z agentem. Sprawdź, jak i gdzie kupić ubezpieczenie przez internet, aby było bezpiecznie.

W artykule przeczytasz:

  1. Jakie ubezpieczenia można kupić przez Internet?
  2. Czy zakup polisy przez Internet jest bezpieczny?
  3. Jak kupić ubezpieczenie przez Internet?

Jakie ubezpieczenia można kupić przez internet?

Online można kupić każdy rodzaj ubezpieczenia. Bez wychodzenia z domu możemy nabyć polisę mieszkaniową, zdrowotną, OC i AC, ubezpieczenie KL i wiele innych. Jedną z najpopularniejszych polis kupowanych w ten sposób jest obowiązkowe OC. Potwierdzenie nabycia ubezpieczenia wysyłane jest mailem do ubezpieczonego. Kierowcy mogą, choć po zmianie przepisów w 2018 roku już nie muszą, wydrukować ten dokument i nosić go razem z kartą pojazdu. Jeśli podczas kontroli drogowej nie będą go mieli, to nic się stanie, ponieważ funkcjonariusze mogą sprawdzić stan ubezpieczenia auta w Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców.

W przypadku innego rodzaju ubezpieczeń nie potrzebujemy żadnych fizycznych potwierdzeń ich posiadania, choć oczywiście Towarzystwo Ubezpieczeniowe wyśle nam taki dokument mailem lub pocztą (jeśli będziemy tego chcieli). W dobie cyfryzacji wszystkich danych wszelkiego rodzaju potwierdzenia, umowy oraz listy wyłączeń i OWU przetrzymywane są głównie w formie elektronicznej.

Warto pamiętać, gdzie dokładnie trzymamy takie dane i na wszelki wypadek (awaria komputera) stworzyć ich kopię zapasową. Ubezpieczyciel w swoich bazach zawsze może sprawdzić, jaki jest zakres i suma naszego ubezpieczenia, ale prościej będzie, kiedy takie informacje sami będziemy mieć pod ręką. Proces zgłaszania szkody wygląda dokładnie tak samo jak w przypadku kupna ubezpieczenia w tradycyjny sposób, czyli u agenta. Po wystąpieniu szkody dzwonimy do ubezpieczyciela (można też wysłać do niego maila lub list), z opisem sytuacji i roszczeniem odszkodowania. Czas odpowiedzi zależy od oferty, jaką kupiliśmy oraz od indywidualnych warunków obsługi klienta danego Towarzystwa Ubezpieczeniowego.

Czy internet to bezpieczne miejsce miejsce na zakup polisy?

Coraz więcej rzeczy kupujemy przez internet. Za każdym razem istnieje obawa o to, czy nie zostaniemy oszukani. Jednak warto zdać sobie sprawę, że jeśli ktoś będzie chciał nas oszukać, to z łatwością pewnie zrobi to także podczas spotkania twarzą w twarz. Jeśli kupujemy ubezpieczenia przez internet na sprawdzonych stronach: bezpośrednio na stronie Towarzystwa Ubezpieczeniowego albo za pomocą sprawdzonych porównywarek, to możemy mieć pewność, że jesteśmy bezpieczni. Ubezpieczyciele dbają o swój dobry wizerunek i chcą, aby klienci do nich wracali. Dlatego szybko reagują na wszelkie próby podszywania się pod ich markę.

Konsument ze swojej strony zawsze może sprawdzać, czy wszystkie dane TU się zgadzają oraz czy wybrana przez niego strona jest zaufana. W razie wątpliwości zalecany jest kontakt telefoniczny z ubezpieczycielem. Wystarczy zadzwonić na główną infolinię TU (numer bierzemy tylko z oficjalnego profilu ubezpieczalni) i zapytać, czy mają wybraną polisę w swojej ofercie. Jeśli nie, to w głowie powinna nam się zapalić przysłowiowa “czerwona lampka”.

Nie musimy bać się kupowania ubezpieczeń przez internet. Po prostu jak w przypadku wszystkich zakupów powinniśmy zachować zdrowy rozsądek. Ponadto nie zapominajmy o przestudiowaniu Ogólnych Warunków Ubezpieczenia i listy wyłączeń odpowiedzialności ubezpieczyciela.

Jak kupić ubezpieczenie przez internet?

Niezależnie od tego, czy kupujemy ubezpieczenie za pomocą porównywarki czy od razu nabywamy polisę przez stronę ubezpieczyciela, najpierw musimy podać wymagane dane. W przypadku polisy OC są to m.in.: imię i nazwisko, data urodzenia, data przyznania prawa jazdy, numer rejestracyjny, wiek i marka samochodu, przebieg i wiele innych. Z kolei do ubezpieczeń zdrowotnych i podróżnych potrzebne będą informacje o naszym stanie zdrowia, a do polis mieszkaniowych - dane na temat mieszkania. Wszystkie wprowadzane przez nas informacje są bezpieczne. Podawane są jedynie w celu obliczenia składki i zawarcia umowy ubezpieczeniowej. TU nie ma prawa ich udostępniać do innych celów.

Po podaniu informacji z reguły musimy kliknąć w przycisk “oblicz składkę” lub inny, o bardzo podobnym brzmieniu. Zostaniemy przekierowani do strony, na której znajdą się (jeśli nie pojawiły się wcześniej) takie pliki jak OWU, umowa, lista wyłączeń. Należy je dokładnie przeanalizować. Dopiero potem przechodzimy do płatności. Jeśli chcemy maksymalnie zadbać o swoje bezpieczeństwo, sprawdźmy, czy numer konta ustawiony w automatycznym przekierowaniu do płatności jest zgodny z numerem rachunku znajdującym się na stronie TU.

Ubezpieczenie przez internet czy u agenta - sytuacje

Warto wiedzieć, że nie zawsze kupno ubezpieczenia może przebiegać w pełni online. W przypadku polis OC i mieszkaniowych nie ma z tym problemu, ale jeśli kupujemy ubezpieczenie zdrowotne lub przede wszystkim polisę na życie, to raczej będziemy musieli się spotkać z agentem. To kwestia specyfiki polisy na życie. Osoba, która chce się ubezpieczyć, musi wypełnić ankietę medyczną, szczegółowo określając swoją kondycję zdrowotną, zabiegi i operacje, przypadki ciężkich chorób itp.

Nie da się też ustalić od razu ceny ubezpieczenia na podstawie twardych danych, tak jak w OC. Konieczne jest określenie wielu informacji i wymagań: zakresu ubezpieczenia, sumy, rozszerzeń, czasu trwania umowy… Raczej standardowa porównywarka/generator ofert na stronie TU nie będzie miał tylu opcji, choć nie jest to niemożliwe. Nieliczne TU w Polsce oferują ubezpieczenia na życie bez wychodzenia z domu. Jednak w większości proces zakupu wygląda następująco:

  • Wybór podstawowej wersji ubezpieczenia na życie na stronie TU/pozostawienie do siebie kontaktu z zaznaczeniem, że “chcę mieć przedstawioną ofertę”.
  • Wpisanie do formularza podstawowym informacji do pierwszych “przymiarek ofert” i wysłanie go do ubezpieczyciela.
  • Kontakt z agentem, umówienie się na spotkanie.
  • Spotkanie, wypełnienie ankiety o stanie zdrowia, ustalenie zakresu, sumy, rodzaju, rozszerzeń…
  • Podpisanie umowy ubezpieczeniowej (musi być w niej ustalony termin comiesięcznego opłacania składek).
  • Opłacenie składki.

W przypadku innych ubezpieczeń można bez problemu wszystko załatwić online. Zakup ubezpieczenia przez internet obniża często cenę składki. TU po prostu odlicza koszt wynagrodzenia agenta. Jeśli kupujemy ubezpieczenia bezpośrednio, to musimy się liczyć z tym, że polisa może być nawet 20 proc. droższa niż przez internet. Trzeba jednak pamiętać, że są różne oferty i sytuacje, dlatego przed wyborem polisy najlepiej przeanalizować rynek.

Autor artykułu:
Marcin Jastrzębski
Dyrektor regionalny Unilink oraz ekspert ds. ubezpieczeń

Skontaktuj się z nami