Czym zajmuje się ADAC?

źródło Feeipik.com

Ze skrótem ADAC spotykamy się najczęściej przy opisie samochodowych fotelików dziecięcych, których modele brały udział w testach zderzeniowych. Nie każdy jednak wie, czym na co dzień zajmuje się ADAC oraz co oznaczają prowadzone testy. Sprawdźmy więc, co dokładnie kryje się pod tym tajemniczym skrótem i co ma on wspólnego z bezpieczeństwem osób zmotoryzowanych.

Z tego artykułu dowiesz się:

  1. Czym jest ADAC ?
  2. Jakie rzeczy są testowane w fotelikach ADAC ?
  3. Jak są testowane opony w ADAC ?
  4. Jak ADAC dba o bezpieczeństwo na drodze i pomoc mechanika?
  5. Czym jest pogotowie medyczna ADAC ?
  6. Jak ADAC wspiera turystykę ?
  7. Czym wyróżnia się ADAC ?

Czym jest ADAC?

ADAC to skrót od niemieckiego Allgemeiner Deutscher Automobil-Club. Jest to więc automobilklub z Niemiec, zrzeszający kilka milionów członków (także motocyklistów). Pod nazwą tą funkcjonuje od 1911 roku, choć działa od roku 1903. Zgodnie ze swoim statutem celem tej działalności jest monitorowanie oraz promowanie transportu, sportów motorowych i turystyki. Ma to odbywać się z jak najlepszą ochroną osób zmotoryzowanych i przy zaangażowaniu w rozwój ruchu drogowego. Ten z kolei obejmuje bezpieczeństwo w ruchu oraz edukację użytkowników dróg, także w aspekcie ochrony środowiska.

Dodatkowo organizacja ta wspiera ratownictwo lotnicze, oferuje wykwalifikowaną pomoc drogową oraz prowadzi testy jakościowe opon samochodowych i fotelików dla dzieci. Zajmuje się również testowaniem nowych samochodów. Zbiera dane dotyczące ich awaryjności a następnie publikuje rankingi. Jednak to cały czas nie wszystko. Niemiecki automobilklub bada także bezpieczeństwo tuneli, promów, sponsoruje wyścigi samochodowe, organizuje rajdy samochodowe, festyny, czy zjazdy aut historycznych. Uczy także, jak jeździć ekologicznie i bezpiecznie. ADAC, jako organizacja motoryzacyjna, sprzedaje także ubezpieczenia komunikacyjne.

Foteliki samochodowe z testem ADAC

Każdy rodzic chce, aby jego dziecko było bezpieczne podczas jazdy samochodem. Powinien to zapewniać fotelik dla dzieci. Zapewne właśnie dlatego to rodzice maluchów będą najlepiej kojarzyć skrót ADAC. Zajmuje się on bowiem testowaniem fotelików, których finalną ocenę wystawia na podstawie kilku punktów:

  • bezpieczeństwa - w warunkach kontrolowanych badane jest zderzenie czołowe i boczne samochodu i ich wpływ na stan fotelika i dziecka,
  • komfortu - sprawdzane jest, czy dziecko siedzi wygodnie a materiał jest dla niego przyjemny,
  • użytkowania - oceniane jest to, jak łatwy jest montaż i demontaż fotelika,
  • łatwości pielęgnacji.

Dodatkowo sprawdzane jest czy materiały, z których wykonano fotelik, nie zawierają substancji szkodliwych dla dziecka.

Skala ocen fotelików, czyli wyniki testów ADAC, to w Polsce od 1 do 5 gwiazdek (od najsłabszych do najlepszych produktów). Testy fotelików cieszą się dużym zaufaniem oraz bardzo wysoką renomą. Oczywiście foteliki są sprawdzane w crashtestach. Oznacza to, że symulacja odbywa się z użyciem manekinów w warunkach kontrolowanych. Dzięki nim można ocenić bezpieczeństwo dzieci w fotelikach różnych marek.

Testy opon samochodowych

Automobilklub ADAC zajmuje się także sprawdzaniem i badaniem opon samochodowych. Testuje opony zimowe, letnie oraz całoroczne. Sprawdzane jest to, jak zachowują się na mokrej i suchej nawierzchni oraz na ośnieżonym i oblodzonym podłożu (dotyczy to oczywiście opon całorocznych i zimowych). Oceniana jest ich żywotność, generowany hałas w czasie jazdy samochodem oraz to, ile paliwa spali pojazd przy zastosowaniu opony badanej marki. Najniższe noty opon oznaczają ich najlepszą jakość (0,6 - 1,5 w skali punktowej). Najwyższa punktacja (4,6-5,5) wskazuje z kolei na opony o najsłabszej jakości.

Bezpieczeństwo ruchu i pomoc mechanika w drodze

Omawiana organizacja posiada własną pomoc drogową. To flota pojazdów w kolorze żółtym z czarnym napisem ADAC. Każdy samochód floty to mobilny warsztat z mechanikiem "na pokładzie". Wyposażony jest w urządzenia naprawcze i diagnostyczne, niosące pomoc techniczną każdemu kierowcy, który ma drodze problem z własnym pojazdem. Tego rodzaju służba drogowa cieszy się nie tylko dużym zaufaniem, ale i bardzo wysoką skutecznością w likwidowaniu awarii. Wystarczy użyć m.in smartfona czy telefonu alarmowego, aby wezwać pomoc. Jest ona jednak dostępna jedynie dla członków stowarzyszenia. Są plany, aby podobnie działał ADAC w Polsce, niosąc pomoc także i naszym użytkownikom dróg.

Pogotowie lotnicze ADAC

Niemiecka organizacja posiada dodatkową spółkę, która organizuje pomoc medyczną dla poszkodowanych. Stanowi ją flota kilkudziesięciu śmigłowców pogotowia ratunkowego, zdolnego do udzielenia intensywnej opieki medycznej rannym. Oprócz tego w skład floty lotniczej wchodzą samoloty sanitarne. Przykładowo mogą one sprowadzić do kraju poszkodowanego w wypadku kierowcę, gdy do zdarzenia doszło za granicą. Oczywiście usługa ta obejmuje tylko członków stowarzyszenia.

ADAC zajmuje się turystyką

Organizacja ADAC wspiera także turystów i turystykę. Jeśli ktoś poszukuje ciekawego miejsca na wypoczynek, na stronie automobilklubu znajdzie przykładowe trasy, pomysły na wyjazdy i wskazówki, jak dojechać w dane miejsce. I to nie tylko w Niemczech, ale i na świecie. Na stronie dostępne są także ciekawe informacje i porady na temat tego, jak przygotować się do wyjazdu, uwzględniając w to opłaty za korzystanie z dróg. Turysta, będący członkiem stowarzyszenia, może też wykupić ubezpieczenie podróżne. A jeśli nie ma odpowiedniego samochodu - wynająć go (zarówno samochód osobowy, jak i bus).

Czym wyróżnia się ADAC?

ADAC organizuje swoje działania na wielu płaszczyznach. To wielozadaniowa organizacja, która dba o bezpieczeństwo osób, korzystających z samochodów. Niesie nie tylko doraźną pomoc w drodze, ale także informuje społeczeństwo o jakości sprzedawanych im produktów. Zakres działania organizacji jest więc ogromny i wszechstronny - począwszy od badania bezpieczeństwa fotelików a skończywszy na badaniu bezpieczeństwa dróg (póki co niemieckich). Każdy, kto jest członkiem ADAC na pewno nie będzie pozostawiony samemu sobie w razie problemów. Dlatego też jest to organizacja na miarę współczesnych potrzeb i oczekiwań każdego kierowcy.

Autor:
Zespół redakcyjny Unilink

Skontaktuj się z nami