Drgania kierownicy przy hamowaniu - czy to niebezpieczne?

źródło: https://www.freepik.com

Kierowca nie musi od razu wiedzieć, że z samochodem dzieje się coś złego. Niektóre problemy techniczne nie generują bowiem od razu niepokojących objawów. Jednak drgania kierownicy przy hamowaniu dość szybko stają się odczuwalne. Przyczyna jest prosta - mianowicie hamujący kierowca zwykle trzyma mocno kierownicę i w ten sposób może szybko wyczuć niepokojące zjawisko. Postanowiliśmy wyjaśnić, jakie przyczyny ma tak zwane bicie kierownicy przy hamowaniu. To zjawisko w razie wypadku nie wpłynie na ochronę ubezpieczeniową z obowiązkowej polisy OC - podobnie jak poważniejsze problemy z układem kierowniczym. Trzeba jednak szybko zdiagnozować i usunąć problemy techniczne sprawiające, że odczuwalne jest drżenie kierownicy przy hamowaniu.

Drgania kierownicy przy hamowaniu - przyczyną mogą być tarcze

Jeżeli drgania kierownicy stają się dobrze odczuwalne tylko przy hamowaniu, to nie trzeba być mechanikiem, aby stwierdzić, że możliwą przyczyną jest kondycja układu hamulcowego. Tutaj wystarczy jedynie proste wnioskowanie. Rzeczywiście, przyczyny tak zwanego bicia kierownicy przy hamowaniu często leżą właśnie w układzie hamulcowym. Nieprzyjemne drgania kierownicy przy hamowaniu mogą być związane ze złym stanem tarcz hamulcowych. Uszkodzone tarcze (np. pogięte) po zetknięciu z klockami hamulcowymi generują drgania przenoszone następnie na kierownicę (wzdłużnie przez cały układ kierowniczy). Uszkodzenia tarcz hamulcowych są nie tylko skutkiem ich naturalnego zużycia. Warto również pamiętać o konsekwencjach, jakie może mieć ostra jazda połączona z częstym, gwałtownym hamowaniem. Inną przyczyną uszkodzenia tarcz jest nagłe zetknięcie ich rozgrzanej powierzchni z wodą (np. pochodzącą z przejeżdżanej kałuży). Drgania kierownicy przy hamowaniu/bicie kół przy hamowaniu czasem powodują też zużyte klocki hamulcowe.

Mechanik łatwo ustali co powoduje bicie kierownicy przy hamowaniu

Nie zawsze drgania kierownicy przy hamowaniu są efektem problemów z przednią częścią auta. Czasem takie objawy mogą wynikać z problemów dotyczących np. tylnych hamulców. Jest to możliwe jeśli równocześnie tylna oś pojazdu została mocno obciążona. Inny trop zmierza w kierunku opon, które mogą być nieprawidłowo wyważone lub uszkodzone. Również w przypadku felg, uszkodzenia mogą sprawiać, że kierowca odczuwa drgania kierownicy. Bardzo ważne będzie ustalenie, czy odczuwalne są tylko wyraźne wibracje przy hamowaniu, czy też może drgania kierownicy w innych sytuacjach. Można przypuszczać, że właśnie takie pytanie zada mechanik, do którego udamy się z problemem. Drgania wyraźnie odczuwalne nie tylko podczas hamowania mogą być symptomem licznych usterek takich jak na przykład zużycie elementów zawieszenia. Wyeliminowanie problemów technicznych, które powodują drżenie kierownicy przy hamowaniu (tzw. bicie przy hamowaniu) lub w innych sytuacjach bywa tańsze niż sądzi wielu kierowców. Na pewno nie warto zwlekać z diagnozą mechanika.

Problemy techniczne nie mają wpływu na ochronę z OC?

W ramach uzupełnienia, eksperci multiagencji ubezpieczeń Unilink zwracają uwagę, że problemy techniczne powodujące drgania kierownicy przy hamowaniu nie mają wpływu na ochronę ubezpieczeniową z OC. Potwierdza to ustawa z dnia 22 maja 2003 r. o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych. Ten akt prawny wskazuje, że stan techniczny pojazdu sprawcy nie może być argumentem na rzecz braku wypłaty odszkodowania ofierze wypadku lub ograniczenia wysokości świadczenia. Ubezpieczyciel nie może również domagać się zwrotu wypłaconych świadczeń korzystając z prawa regresu (w przeciwieństwie na przykład do sytuacji, w której sprawca był nietrzeźwy). W praktyce bardzo rzadko zdarzają się sytuacje, gdy ubezpieczyciel próbuje ograniczyć swoją odpowiedzialność z OC wskazując na przyczynienie się poszkodowanego do szkody ze względu na zły stan jego pojazdu.

Jeżeli chodzi o autocasco, to poważne problemy techniczne mogą być uzasadnieniem dla odmowy wypłaty odszkodowania lub jego ograniczenia tylko jeśli miały bezpośredni wpływ na powstanie szkody. Ubezpieczyciel musi jednak udowodnić, że faktycznie zachodził taki związek przyczynowo skutkowy. Podobne zastrzeżenie dotyczy każdej sytuacji, w której zakład ubezpieczeń udzielający ochrony z tytułu autocasco powołuje się na rażące niedbalstwo kierowcy lub inne zaniedbania wymienione przez ogólne warunki ubezpieczenia. Niezależnie od aspektów natury ubezpieczeniowej, drgania kierownicy przy hamowaniu powinny zostać wyeliminowane jak najszybciej. To zjawisko jest bowiem nie tylko irytujące dla kierującego. Drżenie kierownicy przy hamowaniu obniża również koncentrację kierowcy, a w razie nasilenia może doprowadzić do utraty przyczepności i zmiany toru jazdy. Trzeba mieć też świadomość, że z czasem problem będzie się pogłębiał.

Autor: Andrzej Prajsnar
O ubezpieczeniach pisze od 2014 r. Zajmuje się również tematyką nieruchomości i finansów osobistych. Studiował ekonomię oraz finanse i rachunkowość. Jest autorem artykułów, wypowiedzi i analiz ubezpieczeniowych publikowanych przez liczne media internetowe (np. RP.pl, Bankier.pl, Fakt.pl, Infor.pl, Bank.pl) oraz tradycyjne (m.in. Rzeczpospolita).
Skontaktuj się z nami