Hulajnogi elektryczne - ubezpieczenie dla dziecka zawsze zapewni wypłatę?
Hulajnogi elektryczne to rodzaj pojazdów elektrycznych, który w Polsce przyjął się zdecydowanie najszybciej. Obecnie e-hulajnogi widzimy często nie tylko na terenie dużych miast, ale również w miasteczkach i nawet na wsiach. Przekrój wiekowy użytkowników hulajnóg elektrycznych jest bardzo szeroki. Nierzadko z dobrodziejstw elektromobilności korzystają również dzieci. Nie zawsze jest to jednak korzystanie rozważne, co prowadzi do wypadków. Niektóre z nich zostały nagłośnione przez media. W odpowiedzi na doniesienia medialne (nierzadko tragiczne), przypominamy o wymaganiach prawnych, które dotyczą korzystania z hulajnóg elektrycznych. Okazuje się, że przestrzeganie przepisów bywa ważne również w kontekście ubezpieczeniowym i może wpłynąć na wysokość wypłaconego odszkodowania (np. świadczenia, które zapewnia ubezpieczenie NNW szkolne).
Hulajnoga elektryczna - czym jest dokładnie według przepisów?
Wydaje się, że w pierwszej kolejności warto przypomnieć podstawowe informacje na temat statusu prawnego hulajnóg elektrycznych. Chodzi o definicję wspomnianych pojazdów oraz to, kto może na nich jeździć zgodnie z przepisami. Informacji w tym zakresie udzielają dwa ważne akty prawne:
- ustawa z dnia 20 czerwca 1997 r. - Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. z 2024 r. poz. 1251 z późn. zm.)
- ustawa z dnia 5 stycznia 2011 r. o kierujących pojazdami (Dz. U. z 2025 r. poz. 1226)
Według pierwszej z wymienionych wyżej ustaw, czyli tzw. kodeksu drogowego, hulajnoga elektryczna to „pojazd napędzany elektrycznie, dwuosiowy, z kierownicą, bez siedzenia i pedałów, konstrukcyjnie przeznaczony do poruszania się wyłącznie przez kierującego znajdującego się na tym pojeździe”. Nie ma wątpliwości, że hulajnoga elektryczna to pojazd, ale nie pojazd silnikowy, na co wskazuje sama ustawowa definicja pojazdu silnikowego. Status hulajnogi elektrycznej jako pojazdu jest istotny, ponieważ ubezpieczenie NNW szkolne lub ubezpieczenie dla właściciela hulajnogi elektrycznej czasem wskazuje, że ochroną nie są objęte wypadki związane z prowadzeniem pojazdu przez osobę nieuprawnioną.
Hulajnogi elektryczne: ubezpieczenie dobrowolne, ale są inne wymogi
Kim jest zatem osoba uprawniona do prowadzenia hulajnogi elektrycznej? Ustawa prawo o ruchu drogowym informuje, iż dzieci w wieku do 10 lat nie można dopuszczać do kierowania hulajnogą elektryczną lub urządzeniem transportu osobistego na drodze. Dziecko, które nie ukończyło 10 lat może się poruszać na e-hulajnodze wyłącznie w strefie zamieszkania i to pod warunkiem opieki osoby dorosłej.
Wspomniany wyżej limit wiekowy (10 lat) oczywiście nie jest przypadkowy. Ustawa o kierujących pojazdami wskazuje, że minimalny wymagany wiek do kierowania (na drogach publicznych) wynosi 10 lat w przypadku roweru, hulajnogi elektrycznej lub urządzenia transportu osobistego. Ten sam akt prawny mówi, że do kierowania e-hulajnogą przez osobę niepełnoletnią wymagane jest posiadanie karty rowerowej lub prawa jazdy kategorii AM, A1, B1, T. Z kolei kartę rowerową można wyrobić po ukończeniu 10 roku życia. Jak widać, przepisy dotyczące uprawnień do kierowania e-hulajnogą są spójne.
Hulajnogi elektryczne: czego nie wolno nie tylko dzieciom?
Cytowana wcześniej ustawa prawo o ruchu drogowym zawiera szereg przepisów, które regulują zachowanie użytkowników e-hulajnogi. Znajomość wspominanych regulacji jest ważna nie tylko w kontekście kar za wykroczenia drogowe. Może się okazać, że od zachowania użytkownika hulajnogi elektrycznej uzależniona będzie wysokość, a nawet sama wypłata odszkodowania, którą ma zapewnić ubezpieczenie NNW szkolne lub ubezpieczenie dla właściciela hulajnogi elektrycznej.
Określone przez prawo drogowe zasady korzystania z e-hulajnogi wskazują, że:
- użytkownik hulajnogi elektrycznej powinien korzystać z jezdni, po której ruch pojazdów jest dozwolony z prędkością nie większą niż 30 km/h, o ile brakuje drogi dla rowerów, drogi dla pieszych i rowerów oraz pasa ruchu dla rowerów
- korzystanie z drogi dla pieszych przez kierującego hulajnogą elektryczną jest dopuszczalne jedynie wyjątkowo - tylko wtedy, gdy droga dla pieszych jest usytuowana wzdłuż jezdni, po której ruch pojazdów jest dozwolony z prędkością większą niż 30 km/h, a także brakuje drogi dla rowerów, drogi dla pieszych i rowerów oraz pasa ruchu dla rowerów
- używając drogi dla pieszych, kierujący hulajnogą elektryczną powinien jechać z prędkością zbliżoną do prędkości pieszego, zachować szczególną ostrożność, ustępować pierwszeństwa pieszemu oraz nie utrudniać jego ruchu
- użytkownik e-hulajnogi nie powinien ciągnąć lub holować innego pojazdu, przewozić innej osoby, zwierzęcia lub ładunku oraz jechać po jezdni w sytuacjach wykraczających poza ustawowe wyjątki (trzy wyjątki: korzystanie z pasa ruchu dla rowerów, przejazdu dla rowerów oraz jezdni, po której ruch pojazdów jest dozwolony z prędkością nie większą niż 30 km/h, jeśli brakuje drogi dla rowerów, drogi dla pieszych i rowerów oraz pasa ruchu dla rowerów)
- maksymalna dopuszczalna prędkość hulajnogi elektrycznej to 20 km/h
Powyżej wymieniamy tylko zasady dotyczące wyłącznie użytkowników hulajnóg elektrycznych. Istnieją również wytyczne dla szerszej grupy pojazdów. Przykładowo, kierujący rowerem lub hulajnogą elektryczną powinien korzystać z drogi dla rowerów, drogi dla pieszych i rowerów lub pasa ruchu dla rowerów, jeżeli są one wyznaczone dla kierunku, w którym się porusza lub zamierza skręcić.
Korzystanie z drogi dla pieszych i rowerów jest możliwe pod warunkiem zachowania szczególnej ostrożności i ustępowania pierwszeństwa pieszym. Niebawem może pojawić się kolejna zasada, bo Ministerstwo Infrastruktury zamierza wprowadzić wymóg stosowania przez dzieci i młodzież (w wieku do 16 lat) kasku ochronnego podczas jazdy rowerem, hulajnogą elektryczną oraz urządzeniem transportu osobistego.
OC: hulajnoga elektryczna objęta nim tak czy inaczej?
Warto pamiętać, że znajomość obowiązujących przepisów jest ważna nie tylko jeśli kierującego chroni ubezpieczenie NNW szkolne lub specjalne ubezpieczenie dla właściciela hulajnogi elektrycznej. Dość często dochodzi do potrącenia użytkowników e-hulajnóg przez kierujących pojazdami mechanicznymi. W takiej sytuacji przedwypadkowe zachowanie poszkodowanego (również poniżej 13 roku życia) może mieć wpływ na wysokość świadczenia wypłaconego z OC sprawcy.
O ubezpieczeniach pisze od 2014 r. Zajmuje się również tematyką nieruchomości i finansów osobistych. Studiował ekonomię oraz finanse i rachunkowość. Jest autorem artykułów, wypowiedzi i analiz ubezpieczeniowych publikowanych przez liczne media internetowe (np. RP.pl, Bankier.pl, Fakt.pl, Infor.pl, Bank.pl) oraz tradycyjne (m.in. Rzeczpospolita).