Jak przygotować rower do sezonu?

źródło: Freepik.com

Sezon rowerowy zbliża się wielkimi krokami. A to oznacza, że każdy fan jednośladu musi przygotować swój rower po zimie. Wszak na pewno zalega na nim brud, łańcuch czeka na smarowanie, a układ hamulcowy na sprawdzenie. Nie każdy jednak wie, jak poprawnie wykonać przegląd swoich dwóch kółek. Oczywiście możemy oddać rower do serwisu, który przygotuje go do sezonu, jednak warto podjąć się tego zadania samodzielnie. Zobaczmy więc, co musimy zrobić, gdy wyciągniemy rower z piwnicy.

Z tego artykułu dowiesz się:

  1. Jak wyczyścić większe elementy roweru?
  2. Jak wyczyścić układ napędowy?
  3. Jakie elementy roweru nasmarować?
  4. Jak przygotować opony i oświetlenie?
  5. Jak sprawdzić sprawności układów?
  6. Czy warto wykupić ubezpieczenie rowerowe?

Czyszczenie większych elementów

Zanim wybierzemy się na pierwsze przejażdżki, musimy sprawdzić stan roweru. Zapewne przez zimę stał w garażu lub w piwnicy, gdzie zbierał kurz. A do tego zapewne oblepiony jest błotem z poprzedniego sezonu. Do usuwania zabrudzeń przyda nam się woda, szczotka, szmatka oraz płyn do mycia naczyń. Samo mycie roweru nie jest trudne i każdy może wykonać je samodzielnie.

Miejsca z zaschniętym błotem polewamy wodą i czekamy aż rozmięknie. Szczotką czyścimy trudniej dostępne fragmenty, jak na przykład szprychy. Pamiętajmy też, aby używać jej do czyszczenia zębatek, gdzie kawałkiem materiału nie usuniemy zabrudzeń w trudno dostępnych miejscach. Ściereczką z kolei myjemy ramy i wszystkie części, które tego wymagają - za wyjątkiem korbowodu i łańcucha. Pamiętajmy, aby dokładnie wyczyścić piasty. Najlepiej jest je rozkręcić i pozbyć się brudu z łożyska. Oczywiście nasz sprzęt możemy też umyć, korzystając z odpowiednich środków do czyszczenia. Są one dostępne w sklepach rowerowych. Na koniec powinniśmy wytrzeć rower do sucha, a ramę wypastować i wypolerować.

Czyszczenie układu napędowego

W naszym rowerze czyszczenie przyda się także łańcuchowi, kasecie, mechanizmowi korbowemu oraz przerzutkom. Aby ułatwić sobie pracę, możemy skorzystać z maszynek, które usuwają stary smar oraz piach z łańcucha i z zębatek. Jeśli jednak wolimy zrobić to tradycyjnie, potrzebna nam będzie benzyna ekstrakcyjna i rozpuszczalniki ekologiczne. Wyczyścimy nimi łańcuch i kasetę.

Metoda usuwania zanieczyszczeń z łańcucha polega na zrobieniu mu kąpieli w odpowiednim rozpuszczalniku, wlanym do słoika. Należy nim następnie silnie potrząsać, aż z ogniw odpadną wszystkie zanieczyszczenia. W kolejnym kroku łańcuch osuszamy. Jeśli jednak nie chcemy ściągać łańcucha, aby go wyczyścić, użyjmy wspomnianej maszynki lub zróbmy to ręcznie, przesuwając po nim szmatką, nasączoną środkiem czyszczącym. Pamiętajmy, aby oczyścić każde ogniwo łańcucha.

Jeśli chodzi o przerzutki, to aby usunąć brud z mechanizmu korbowego i kasety, potrzebować będziemy szczotki o długim włosiu. Pozwoli ona przetrzeć i usunąć zanieczyszczenia spomiędzy zębatek, o czym już pisaliśmy. Ewentualnie potraktujmy te części napędu środkami, które są polecane w sklepach dla fanów jednośladów.

Smarowanie elementów roweru

Niektóre wyczyszczone elementy roweru musimy koniecznie nasmarować. Tylko wtedy będzie można poruszać się nim bezpiecznie, odczuwając komfort jazdy. Nie wystarczy więc jedynie umyć rower. A które jego elementy wymagają tego rodzaju konserwacji?

  • linki - warto je nasmarować smarem lub kilkoma kroplami oleju,
  • ster, czyli łożysko kierownicy - jeśli działa ciężko i stawia opór stosujemy smar,
  • piasty - rozbieramy je, łożyska traktujemy benzyną i nakładamy smar stały; podobnie traktujemy suport, jeśli tego wymaga,
  • łańcuch - traktujemy specjalnym, przeznaczonym do łańcuchów olejem; nie stosujmy popularnych w domu "smarów na wszystko"!
  • amortyzator - stosujemy na nim olej z teflonem lub specjalne preparaty,
  • mechanizm zmiany przełożeń - stosujemy smar stały lub silikonowy.

Przygotowanie opon i oświetlenia

Zanim wyruszymy na drogę sprawdźmy, w jakim stanie są opony - w tym bieżnik (czy nie są łyse i sparciałe). Sprawdźmy także, czy nie jest uszkodzona obręcz, czyli felga koła i czy nie wymaga wymiany na nową. Przegląd roweru powinien też objąć sprawdzenie ciśnienia w oponach. Być może trzeba będzie je napompować i przy okazji sprawdzić, czy nie schodzi z nich powietrze. Oczywiście ciśnienie w oponach musi być zgodne z tym, jakie zaleca ich producent. Pamiętajmy, że niższe ciśnienie zapewnia lepszą przyczepność do podłoża; wyższe - minimalizuje opory w czasie jazdy.

Kolejną ważną rzeczą do sprawdzenia jest oświetlenie naszego roweru. Oceńmy czy jest ono sprawne i czy spełnia obowiązujące w kraju przepisy. Nasz rower musi obowiązkowo posiadać czerwony odblask z tyłu pod siodełkiem oraz dwa światła: czerwone z tyłu i białe lub żółte z przodu. Przygotowując się do sezonu zadbajmy także o kask na głowę. Nie zapomnijmy również o sprawnym dzwonku. Skontrolujmy także, w jakim stanie są pedały. Dobrze, aby znalazły się na nich odblaski. Poprawi to nasze bezpieczeństwo.

Sprawdzenie sprawności układów

Od tego, jak sprawnie będzie hamować nasz rower, zależy nasze bezpieczeństwo. Dlatego koniecznie sprawdźmy, jaki jest stan klocków hamulcowych i czy nie trzeba wymienić ich na nowe. Albo nieco dokręcić, aby lepiej się dociskały. Oczywiście zarówno w hamulcach szczękowych, jak i tarczowych trzeba sprawdzić czy nie zalega w nich brud i kurz. Wszak to od hamulców zależy życie i zdrowie - nasze i innych uczestników ruchu drogowego.

Także linki od przerzutek i hamulców trzeba regularnie kontrolować, podobnie jak osłaniające je pancerze. Wszak może wdać się w nie rdza. Mogą też zacząć ciężko pracować, stawiać silny opór i uniemożliwiać przyjemną jazdę. Jeśli ich wcześniejsze smarowanie nie zadziałało, należy je po prostu wymienić na nowe. Dość często rozwiązuje to większość problemów podczas jazdy, jak choćby problemy ze zmianą przełożeń.

Ubezpieczenie? Czemu nie!

Przygotowanie roweru na sezon nie powinno ograniczać się jedynie do jego konserwacji. Warto też pomyśleć o zakupie ubezpieczenia roweru i rowerzysty. Obejmuje ono OC, NNW, assistance i casco. Dzięki niemu, jeśli wyrządzimy komuś szkodę (lub czyjemuś mieniu), koszt rekompensaty weźmie na siebie ubezpieczyciel. A gdy przydarzy nam się nieszczęśliwy wypadek, dostaniemy odszkodowanie za uszczerbek na zdrowiu. Pozostałe ubezpieczenia z pakietu oferują z kolei rower zastępczy, odszkodowanie za kradzież lub zniszczenie roweru czy nawet elementów dodatkowych jego wyposażenia. Dodatkowo rowerzysta może liczyć na zwrot kosztów leczenia, rehabilitacji czy opiekę medyczną. Warto więc podjąć odpowiednie przygotowania, aby sezon zacząć bezpiecznie.

Autor:
Zespół redakcyjny Unilink

Skontaktuj się z nami