Jak sprawdzić historię pojazdu z Niemiec?

Auta sprowadzane do Polski z Niemiec to blisko 60 % całego importu aut używanych! Samochody zza naszej zachodniej granicy mają dobrą opinię, ale nie zawsze jest to opinia uzasadniona. Szacuje się, że nawet ponad 70 % aut sprowadzanych ma sfałszowaną historię. Najczęstszym przewinieniem jest przekręcony licznik, ale fałszuje się też inne elementy. „Niemiec płakał jak sprzedawał, Hans jeździł tylko raz w miesiącu do supermarketu. W życiu nie bity!" - te hasła znamy wszyscy, ale w praktyce nie zawsze są one prawdą.

Z tego artykułu dowiesz się:

  1. Co należy sprawdzić kupując auto z Niemiec?
  2. Gdzie sprawdzić historię pojazdu?
  3. Co z ubezpieczeniem auta z Niemiec?

Kupno pojazdu z Niemiec - co trzeba sprawdzić?

Historię pojazdu warto sprawdzić skrupulatnie przed zakupem. Jeśli tego nie zrobimy ryzykujemy spore problemy. Podejrzliwość w tym wypadku jest bardzo wskazana, a brak weryfikacji może kosztować wiele pieniędzy!

Kierowcy kupujący pojazd za naszą zachodnią granicą, szczególnie jeśli transakcji dokonują nie bezpośrednio z właścicielem, ale przez pośrednika, powinni pobawić się w detektywa i sprawdzić wiele elementów auta.

Przebieg

  • to pierwsza rzecz, która przychodzi nam do głowy i dzieje się tak bardzo słusznie. Auta z przekręconym licznikiem to prawdziwa plaga. Szacuje się, że skala procederu jest ogromna. Co istotne, oszuści nie cofają licznika o 10 czy 30 tys. kilometrów, bo taka czynność jest dziś pozbawiona sensu i ze względu na kary, obarczona zbyt dużym ryzykiem. Różnice dotyczą więc często setek tysięcy kilometrów, a w kontrolach policyjnych zdarzają się auta, które miały licznik cofnięty o bagatela … 400 tys. kilometrów! Z punktu widzenia bezpieczeństwa użytkowania takiego pojazdu jest to informacja bardzo istotna i warto ją zweryfikować wszystkimi dostępnymi metodami.

Stan i grubość lakieru

  • mogą świadczyć o lakierowaniu i uczestnictwie pojazdu w wypadku.

Ślady wilgoci, zapach

  • jeśli wzbudzają wątpliwość - nie kupujmy! Auto mogło być zalane!

Numer VIN

  • powinien się zgadzać - warto sprawdzić go szczególnie na elementach konstrukcyjnych i porównać z tym umieszczonym np. na szybie czy drzwiach.

Wyposażenie

  • do weryfikacji - czy zgadza się z wyposażeniem fabrycznym montowanym w tym typie pojazdu.

Sprawdzanie historii pojazdu z Niemiec - gdzie to zrobić?

Jeśli nie chcesz grać w samochodową ruletkę, sprawdź koniecznie:

Historię i stan pojazdu w ASO

Jeśli auto było tam serwisowane, dowiesz się naprawdę sporo. Warto porównać np. stany licznika, które były podawane przy okazji kontroli auta. Jeśli 5 lat temu pojazd miał na liczniku 100 tys. kilometrów, a dziś dziwnym trafem ma zaledwie 110 tys. powinno to wzbudzić nasze poważne wątpliwości.

W ASO warto sprawdzić także starsze pojazdy, które w późniejszym okresie użytkowania nie były serwisowane w autoryzowanych stacjach. Dzięki takiej weryfikacji łatwiej wychwycimy ewentualne nieprawidłowości i próby oszustwa.

Koszt takiego badania zwykle wynosi około 200 zł.

Historię TUV

TUV - to nic innego niż niemiecka wersja przeglądu technicznego. Auta osobowe przechodzą go co 24 miesiące. Także tutaj sprawdzany jest przebieg, stan pojazdu, odnotowywane są usterki i naprawy. Jeśli posiadamy dokument potwierdzający ostatni przegląd techniczny, zwłaszcza wydany w ciągu ostatniego roku - możemy z dużym prawdopodobieństwem stwierdzić, że pojazd jest sprawny.

Jeśli właściciel, pośrednik nie chce udostępnić takiego pełnego dokumentu - powinno to wzbudzić nasze wątpliwości.

Numer VIN auta z Niemiec

Numer VIN jest indywidualnym numerem identyfikacyjnym, który posiada każdy pojazd. Znając ten numer możemy dowiedzieć się naprawdę sporo - jednak, jeśli chodzi o pojazdy sprowadzane zza granicy, trudno będzie nam uzyskać taki raport za darmo.

Czy warto zapłacić za raport z VIN? Tak, szczególnie w sytuacji, gdy historia pojazdu jest niepewna lub napotykamy na niejasności. VIN podaje się każdorazowo przy przeglądzie, naprawie, możemy się z niego dowiedzieć, czy pojazd nie widnieje na liście aut kradzionych, a nawet jaki kolor wyposażenia zamontowano mu w fabryce.

Jeśli sprzedawca ukrywa numer VIN, powinniśmy zachować najwyższą ostrożność!

Dane uzyskane w ten sposób warto przed zakupem skonsultować ze specjalistą! Może się zdarzyć, że nie będziemy w stanie samodzielnie odczytać wszystkich niezbędnych informacji i przeoczymy coś istotnego!

Ubezpieczenie auta z Niemiec

Sprowadzając pojazd z Niemiec, pamiętajmy o ubezpieczeniu! Najczęściej auta sprowadzane mają wykupione tzw. OC komisowe na okres 30 dni. Takie ubezpieczenie nie może być przedłużone automatycznie - dlatego na nabywcy pojazdu spoczywa obowiązek wykupienia ubezpieczenia. Jeśli tego nie zrobi, grozi mu kara z UFG!

Autor artykułu:
Marcin Jastrzębski
Dyrektor regionalny Unilink oraz ekspert ds. ubezpieczeń

Zostaw kontakt
Oddzwonimy do Ciebie
Skontaktuj się z nami