Jak sprawdzić historię pojazdu z Niemiec?

Auta sprowadzane do Polski z Niemiec to blisko 60 % całego importu aut używanych! Samochody zza naszej zachodniej granicy mają dobrą opinię, ale nie zawsze jest to opinia uzasadniona. Szacuje się, że nawet ponad 70 % aut sprowadzanych ma sfałszowaną historię. Najczęstszym przewinieniem jest przekręcony licznik, ale fałszuje się też inne elementy. „Niemiec płakał jak sprzedawał, Hans jeździł tylko raz w miesiącu do supermarketu. W życiu nie bity!" - te hasła znamy wszyscy, ale w praktyce nie zawsze są one prawdą.
Z tego artykułu dowiesz się:
- Co należy sprawdzić kupując auto z Niemiec?
- Gdzie sprawdzić historię pojazdu?
- Co z ubezpieczeniem auta z Niemiec?
Kupno pojazdu z Niemiec - co trzeba sprawdzić?
Historię pojazdu warto sprawdzić skrupulatnie przed zakupem. Jeśli tego nie zrobimy ryzykujemy spore problemy. Podejrzliwość w tym wypadku jest bardzo wskazana, a brak weryfikacji może kosztować wiele pieniędzy!
Kierowcy kupujący pojazd za naszą zachodnią granicą, szczególnie jeśli transakcji dokonują nie bezpośrednio z właścicielem, ale przez pośrednika, powinni pobawić się w detektywa i sprawdzić wiele elementów auta.
Przebieg
- to pierwsza rzecz, która przychodzi nam do głowy i dzieje się tak bardzo słusznie. Auta z przekręconym licznikiem to prawdziwa plaga. Szacuje się, że skala procederu jest ogromna. Co istotne, oszuści nie cofają licznika o 10 czy 30 tys. kilometrów, bo taka czynność jest dziś pozbawiona sensu i ze względu na kary, obarczona zbyt dużym ryzykiem. Różnice dotyczą więc często setek tysięcy kilometrów, a w kontrolach policyjnych zdarzają się auta, które miały licznik cofnięty o bagatela … 400 tys. kilometrów! Z punktu widzenia bezpieczeństwa użytkowania takiego pojazdu jest to informacja bardzo istotna i warto ją zweryfikować wszystkimi dostępnymi metodami.
Stan i grubość lakieru
- mogą świadczyć o lakierowaniu i uczestnictwie pojazdu w wypadku.
Ślady wilgoci, zapach
- jeśli wzbudzają wątpliwość - nie kupujmy! Auto mogło być zalane!
Numer VIN
- powinien się zgadzać - warto sprawdzić go szczególnie na elementach konstrukcyjnych i porównać z tym umieszczonym np. na szybie czy drzwiach.
Wyposażenie
- do weryfikacji - czy zgadza się z wyposażeniem fabrycznym montowanym w tym typie pojazdu.
Sprawdzanie historii pojazdu z Niemiec - gdzie to zrobić?
Jeśli nie chcesz grać w samochodową ruletkę, sprawdź koniecznie:
Historię i stan pojazdu w ASO
Jeśli auto było tam serwisowane, dowiesz się naprawdę sporo. Warto porównać np. stany licznika, które były podawane przy okazji kontroli auta. Jeśli 5 lat temu pojazd miał na liczniku 100 tys. kilometrów, a dziś dziwnym trafem ma zaledwie 110 tys. powinno to wzbudzić nasze poważne wątpliwości.
W ASO warto sprawdzić także starsze pojazdy, które w późniejszym okresie użytkowania nie były serwisowane w autoryzowanych stacjach. Dzięki takiej weryfikacji łatwiej wychwycimy ewentualne nieprawidłowości i próby oszustwa.
Koszt takiego badania zwykle wynosi około 200 zł.
Historię TUV
TUV - to nic innego niż niemiecka wersja przeglądu technicznego. Auta osobowe przechodzą go co 24 miesiące. Także tutaj sprawdzany jest przebieg, stan pojazdu, odnotowywane są usterki i naprawy. Jeśli posiadamy dokument potwierdzający ostatni przegląd techniczny, zwłaszcza wydany w ciągu ostatniego roku - możemy z dużym prawdopodobieństwem stwierdzić, że pojazd jest sprawny.
Jeśli właściciel, pośrednik nie chce udostępnić takiego pełnego dokumentu - powinno to wzbudzić nasze wątpliwości.
Numer VIN auta z Niemiec
Numer VIN jest indywidualnym numerem identyfikacyjnym, który posiada każdy pojazd. Znając ten numer możemy dowiedzieć się naprawdę sporo - jednak, jeśli chodzi o pojazdy sprowadzane zza granicy, trudno będzie nam uzyskać taki raport za darmo.
Czy warto zapłacić za raport z VIN? Tak, szczególnie w sytuacji, gdy historia pojazdu jest niepewna lub napotykamy na niejasności. VIN podaje się każdorazowo przy przeglądzie, naprawie, możemy się z niego dowiedzieć, czy pojazd nie widnieje na liście aut kradzionych, a nawet jaki kolor wyposażenia zamontowano mu w fabryce.
Jeśli sprzedawca ukrywa numer VIN, powinniśmy zachować najwyższą ostrożność!
Dane uzyskane w ten sposób warto przed zakupem skonsultować ze specjalistą! Może się zdarzyć, że nie będziemy w stanie samodzielnie odczytać wszystkich niezbędnych informacji i przeoczymy coś istotnego!
Ubezpieczenie auta z Niemiec
Sprowadzając pojazd z Niemiec, pamiętajmy o ubezpieczeniu! Najczęściej auta sprowadzane mają wykupione tzw. OC komisowe na okres 30 dni. Takie ubezpieczenie nie może być przedłużone automatycznie - dlatego na nabywcy pojazdu spoczywa obowiązek wykupienia ubezpieczenia. Jeśli tego nie zrobi, grozi mu kara z UFG!
Autor artykułu:
Marcin Jastrzębski
Dyrektor regionalny Unilink oraz ekspert ds. ubezpieczeń