Jazda na rondzie - poznaj zasady i technikę jazdy

źródło: Freepik.com

Ronda postrzegane są jako udogodnienia, które zapewniają płynny ruch. Ich rolą jest także poprawienie bezpieczeństwa, poprzez obniżenie liczby kolizji i wypadków. W praktyce jednak okazuje się, że bardzo wielu kierowców nie potrafi się po nich prawidłowo poruszać. Zwłaszcza, gdy nie chodzi o małe ronda, ale o te większe i bardziej skomplikowane. Jak więc poprawnie poruszać się po rondzie?

Czym jest rondo?

W kodeksie ruchu drogowego nie znajdziemy takiej definicji, jak rondo. Znaczenie tego słowa kryje się bowiem pod pojęciem ruchu okrężnego, na temat którego również nie znajdziemy zbyt wielu informacji. Czytając przepisy dowiemy się natomiast, że polega on na poruszaniu się dookoła wyspy lub placu, w kierunku wskazanym znakiem drogowym. Ponieważ nie istnieją przepisy tłumaczące, jak poruszać się po rondzie, musimy przyjąć, że obowiązują nas te same zasady, co na zwykłych skrzyżowaniach. Jedyne co je od nich odróżnia to znak c-12, informujący o ruchu okrężnym. Niestety przeniesienie wiedzy z tradycyjnych skrzyżowań na ronda nie każdemu wychodzi dobrze. Wiele osób nie wie bowiem, jak się zachować na skrzyżowaniu o ruchu okrężnym. A niewiedza ta może być przyczyną kolizji i wypadków.

Wjazd na skrzyżowanie z ruchem okrężnym

Zazwyczaj przed każdym rondem pojawia się znak c-12 (oznaczający ruch okrężny) oraz znak a-7 - czyli popularny żółty trójkąt, informujący nas o przebywaniu na drodze podporządkowanej (musimy na niej ustąpić pierwszeństwa pojazdom, które znajdują się na drodze z pierwszeństwem przejazdu). Wspomniane znaki informują nas, że pojazdy na rondzie mają pierwszeństwo. Zanim więc na nie wjedziemy, musimy przepuścić te auta, które już na nim są. Oczywiście wjeżdżając na rondo, zwracajmy także uwagę na znaki poziome. Jeśli natomiast przed wjazdem na rondo nie byłoby znaku a-7, to pojazdy na rondzie musiałyby ustąpić pierwszeństwa tym, które na nie wjeżdżają (w myśl obowiązywania zasady prawej ręki). Dokładnie tak samo zachowalibyśmy się na skrzyżowaniu równorzędnym. Oczywiście problem pierwszeństwa rozwiązuje się automatycznie, gdy skrzyżowanie okrężne wyposażone jest w sygnalizację świetlną.

Jak używać kierunkowskazów na rondzie?

Ponieważ rondo jest skrzyżowaniem, zmianę pasa ruchu lub jego opuszczenie musimy zasygnalizować kierunkowskazem. Wiele osób ma z tym spory problem, przez co nie tylko utrudnia jazdę innym i spowalnia ruch, ale także powoduje zagrożenie bezpieczeństwa. Jakie są największe problemy uczestników ruchu na rondzie?Przede wszystkim dość często, kierowca zbliżający się do ronda, włącza kierunkowskaz. Jeśli jest to prawy "migacz" a kierowca sygnalizuje nim chęć opuszczenia ronda pierwszym zjazdem, nie ma w tym nic nieprawidłowego. Jeśli jednak planuje skorzystać z innego zjazdu, to przed wjazdem na rondo i na nim nie powinien używać prawego kierunkowskazu. Może go włączyć dopiero przed zjazdem, którym planuje zjechać ze skrzyżowania. Zasady jazdy na rondzie jednopasmowym nakazują nam bowiem włączenie kierunkowskazu tuż po tym, jak miniemy zjazd, z którego nie skorzystaliśmy, a przed tym, którym opuścimy skrzyżowanie.

Prawy kierunkowskaz włączamy także wtedy, gdy chcemy zmienić pas na rondzie wielopasmowym z lewego na prawy. Zanim jednak to zrobimy upewnijmy się, że na prawym pasie nie ma innego pojazdu. Otóż jedna z zasad jazdy po rondzie to obowiązek ustąpienia pierwszeństwa pojazdom, które znajdują się właśnie na prawym pasie. Gdy będziemy zmieniać pas ruchu, zachowajmy więc szczególną ostrożność.

Zasady ruchu na rondzie dotyczą także lewego kierunkowskazu. Podobnie, jak w przypadku prawego, włączamy go, gdy chcemy zmienić prawy pas jazdy na lewy. Są jednak osoby, które uważają, że lewy kierunkowskaz powinniśmy mieć włączony od momentu wjazdu na rondo do czasu, aż będziemy je opuszczać (co z kolei sygnalizujemy włączeniem prawego "migacza"). Pomimo że w świecie motoryzacji zasada ta ma swoich zwolenników i przeciwników, nie ma prawnego obowiązku jechania po rondzie z włączonym lewym kierunkowskazem. Na rondo możemy więc wjeżdżać bez włączonego migacza.

Przejazd przez rondo - jazda prawym i lewym pasem

Jeśli jezdnia na rondzie ma tylko jeden pas ruchu, poruszanie się po nim nie jest skomplikowane. Z tego samego pasa skręcamy bowiem w prawo lub objeżdżamy skrzyżowanie. Nieco bardziej problematyczna jest sytuacja, w której rondo składa się z kilku pasów. Wtedy też kierunek jazdy oznaczają najczęściej znaki poziome. A co gdy ich nie ma? Otóż w takim przypadku każdy kierowca musi pamiętać, że na drodze dwupasmowej, prawy pas (najbardziej skrajny) nie jest pasem służącym do zawracania, ale do opuszczania skrzyżowania. Często jednak kierujący decydują się na taki krok, zwłaszcza gdy jest duże natężenie ruchu a zmiana z pasa (o ile linia jest przerywana) jest problematyczna. Na szczęście współczesne ronda prowadzą kierującego prosto do celu, jak na przykład ma to miejsce na rondzie turbinowym, które uniemożliwia objechanie skrzyżowania prawym pasem.

Czy tramwaje na rondzie mają pierwszeństwo?

W wielu miastach ronda przecinają tory tramwajowe. Kierowcy nie zawsze jednak wiedzą, kiedy muszą ustąpić pierwszeństwa pojazdowi szynowemu a kiedy nie. Nie jest to jednak bardzo trudne. Po pierwsze tramwaj, który wjeżdża na rondo, musi ustąpić pierwszeństwa znajdującym się na nim pojazdom. Jeśli rondo wyposażone jest w sygnalizację świetlną - musi się do niej stosować. Jednak kiedy tramwaj zjeżdża z rodna, zyskuje bezwzględne pierwszeństwo a inni kierowcy mają obowiązek go przepuścić. Niestety pojazdy szynowe dość często biorą udział w kolizjach, bowiem kierowcy nie do końca rozumieją kiedy i kto ma ustąpić pierwszeństwa (zwłaszcza, gdy tramwaj na rondzie skręca np. w lewo). Pamiętajmy, że nieznajomość przepisów prawa nie jest tutaj żadnym wytłumaczeniem a za spowodowanie kolizji (na skutek nieprzestrzegania przepisów prawa) zostaniemy ukarani mandatem. Nie jest to dobra wiadomość, bowiem od 2022 roku kary te mogą wpływać na wysokość obowiązkowego ubezpieczenia OC. Warto więc mieć się na baczności i odświeżyć sobie przepisy ruchu drogowego oraz poczytać poradniki, odnośnie zasad ruchu drogowego na rondach. Dzięki temu nie tylko będziemy bezpieczniejsi, ale także nie przepadną nam zniżki OC i nie wzrośnie jego składka.

Zasady jazdy i zjazdu z ronda turbinowego

Tego rodzaju rondo to przykład najbardziej bezkolizyjnego skrzyżowania. Pasy na nim są zazwyczaj rozdzielone wysepką lub krawężnikiem, dzięki czemu każdy kierowca jedzie swoim pasem w pożądanym kierunku i nie ma możliwości jego zmiany. Oznacza to, że zanim wjedziemy na skrzyżowanie okrężne, musimy zająć ten pas ruchu, który poprowadzi nas do celu. Często wydaje się to skomplikowane, choć w rzeczywistości właśnie takie rondo jest jednym z bardziej intuicyjnych. Dzięki brakowi możliwości zmiany kierunku jazdy lub pasa ruchu jest ono bardzo bezpieczne.

Skontaktuj się z nami