Co wybrać przy likwidacji szkody - kosztorys czy ASO?

W tym artykule dowiesz się:

  1. Co znaczy pojęcie skrót ASO?
  2. Czym jest wariant kosztorysowy?
  3. Czym jest wariant warsztatowy?
  4. Jakie są wady i zalety wariantu kosztorysowego i warsztatowego?
  5. Który wariant bardziej opłaca?

Miałeś wypadek, auto należy naprawić. Zanim udasz się do warsztatu, rozważ warianty likwidacji szkody. Może być to wariant kosztorysowy albo ASO. Czym się od siebie różnią, który jest korzystniejszy dla klienta? Sprawdzamy!

Z likwidacją szkody spotka się prawdopodobnie każdy kierowca. Przeważnie mamy do czynienia z naprawą samochodu z OC sprawcy, kiedy zostaniemy poszkodowani w wypadku. Nad wyborem wariantu likwidacji szkody, warto także zastanowić się kupując ubezpieczenie AC. Jest to bardzo istotna kwestia, zwłaszcza jeśli mamy pojazd stosunkowo nowy i chcemy mieć pewność, że w razie wypadku, będziemy mogli naprawić auto w autoryzowanym serwisie. Czy faktycznie warto zapłacić więcej za wariant z ASO, na czym może polegać różnica?

Czym jest ASO?

Zanim przejdziemy do szczegółowego wyjaśnienia poszczególnych wariantów, dobrze wyjaśnić, czym jest ASO.

ASO, a więc autoryzowana stacja obsługi, to warsztat, który uzyskał autoryzację producent danej marki do wykonywania czynności naprawczych, gwarancyjnych konkretnej marki auta. Mamy więc przeważnie do czynienia z autoryzowaną stacją obsługi jednej marki, np. Skody, Audi czy BMW.

Stacje te mają z pewnością dostęp do najnowszej wiedzy technicznej na temat konkretnych modeli aut, serwisuje się w nich głównie pojazdy nowe lub stosunkowo nowe (kilkuletnie). ASO używa części oryginalnych, a więc nie zamienników czy części używanych, np. z demobilu.

Co to jest wariant kosztorysowy?

Wariant kosztorysowy zakłada wypłatę odszkodowania w formie pieniężnej. Jeśli dojdzie do szkody, zgłaszamy ją ubezpieczycielowi, a ten sporządza wycenę - kosztorys naprawy. Oczywiście możemy taką wycenę zakwestionować, jeśli uznamy, że zaproponowana przez ubezpieczyciela kwota nie wystarczy na naprawę pojazdu.

Jeśli dojdziemy do porozumienia, ubezpieczyciel wypłaci odszkodowanie, a my możemy naprawić pojazd w dowolnie wybranym serwisie naprawczym lub jeśli nasze umiejętności na to pozwalają, także samodzielnie. Wybór należy do nas, nikt tutaj nie będzie nam narzucał w jaki sposób pojazd będzie naprawiany. Zdarza się, że auto udaje się naprawić nawet taniej niż określił to ubezpieczyciel. W tym wypadku nadwyżka z wypłaconego odszkodowania pozostanie w naszej kieszeni.

Co to jest wariant warsztatowy?

Wariant warsztatowy, zwykle oparty na ASO właśnie, zakłada naprawę pojazdu bez naszego bezpośredniego udziału. Jak to działa w praktyce? Nie negocjujemy z ubezpieczycielem, czy warto naprawić zderzak i czy zamiennik na pewno będzie równie dobry jak oryginał, ale pozostawiamy wszelkie ustalenia zakładowi naprawczemu, który bezgotówkowo rozliczy się z towarzystwem.

Oczywiście możemy ważne kwestie z zakładem ustalić już na wstępie lub w trakcie naprawy, ale jest to wariant, który ma w praktyce wyręczyć nas z konieczności podejmowania wielu decyzji, w tym tych co do których niekoniecznie mamy specjalne kwalifikacje. W wariancie warsztatowym specjaliści kontaktują się ze specjalistami - to często ułatwia komunikację i w teorii ma zapewnić lepszą i bardziej kompleksową naprawę auta.

Wariant kosztorysowy czy warsztatowy (ASO) - co wybrać, wady i zalety

Jeśli jesteśmy właścicielami stosunkowo nowego pojazdu (do lat 10, a już z pewnością poniżej 5 lat), to przy likwidacji szkody z OC warto skorzystać z ASO, a więc wariantu warsztatowego. Jeśli kupujesz AC dla swojego auta, również warto wybrać taki wariant likwidacji szkody, trzeba jednak pamiętać, że AC z opcją „warsztat” będzie droższe. Różnice w cenie niekoniecznie jednak są duże - trzeba dobrze porównać dostępne oferty.

Zalety wariantu warsztatowego - ASO

  • mniej formalności
  • gwarancja naprawy na częściach oryginalnych
  • przeważnie wyższa jakość naprawy (chociaż bywa to dyskusyjne)
  • brak potrącenia amortyzacji części

Zalety wariantu kosztorysowego

  • dowolność w wyborze warsztatu
  • możliwość naprawienia auta samodzielnie, nawet poniższej kosztów oszacowanych przez ubezpieczyciela
  • brak konieczności dokonywania naprawy (jeśli uznamy, że nie ma takiej potrzeby, nie musimy np. lakierować zadrapanych drzwi, nikt nie będzie nas rozliczał z otrzymanego odszkodowania).

Wady wariantu kosztorysowego:

  • kosztorys może uwzględniać zużycie części, czyli tzw. amortyzację
  • kosztorys może być zaniżony
  • kosztorys może nie uwzględniać wyższych stawek obowiązujących w większych ośrodkach miejskich (opiera się na średniej stawce)
  • w tym wariancie wszelkie ustalenia z ubezpieczycielem i rozliczenie z zakładem naprawczym leżą po naszej stronie.

Który wariant jest korzystniejszy dla klienta?

Jeśli mamy taką możliwość i nie jesteśmy w stanie samodzielnie dokonać naprawy, warto skorzystać z wariantu warsztatowego lub ASO. Korzystając z wariantu warsztatowego musimy pamiętać o dokładnym przyjrzeniu się otrzymanej wycenie i o skonsultowaniu jej z zakładem naprawczym. Może się bowiem zdarzyć, że kosztorys nie obejmuj pewnych elementów, lub kwota nie wystarczy na dokonanie naprawy. W takim wypadku warto odwołać się od decyzji ubezpieczyciela.

Autor artykułu:
Marcin Jastrzębski
Dyrektor regionalny Unilink oraz ekspert ds. ubezpieczeń

Skontaktuj się z nami