Legalizacja butli LPG - co warto wiedzieć?

źródło: https://www.freepik.com

Polska od lat pozostaje europejskim potentatem pod względem liczby pojazdów zasilanych gazem LPG. Co więcej, liczba aut zasilanych takim paliwem systematycznie rośnie z roku na rok. Dane GUS wskazują, że w 2015 r. było zarejestrowanych 2,98 mln samochodów osobowych z instalacją na gaz LPG. Analogiczny wynik z 2022 r. to już 3,45 mln. Trudno się zatem dziwić, że przy takiej popularności gazowego paliwa, zainteresowanie wzbudza ważny temat, jakim jest legalizacja butli LPG. Postanowiliśmy go krótko opisać pod względem prawnym oraz praktycznym. Przy okazji, jak zwykle zwracamy również uwagę na aspekty ubezpieczeniowe. Najpierw warto jednak wyjaśnić na jakiej podstawie legalizacja butli gazowych jest wymagana przez przepisy.

Legalizacja butli LPG - co dokładnie mówią o tym przepisy?

Wszystkie obowiązki rodzimych kierowców związane z dbaniem o stan techniczny samochodu powinny zostać dokładnie opisane przez obowiązujące przepisy. Legalizacja butli LPG nie stanowi oczywiście żadnego wyjątku. Przepisy dotyczące kontroli wspomnianych zbiorników zawiera Rozporządzenie Ministra Transportu z dnia 20 października 2006 r. w sprawie warunków technicznych dozoru technicznego w zakresie projektowania, wytwarzania, eksploatacji, naprawy i modernizacji specjalistycznych urządzeń ciśnieniowych (Dz.U. 2014 poz. 1465). Ten akt prawny wskazuje, że do specjalistycznych urządzeń ciśnieniowych zalicza się między innymi zbiorniki zamontowane w instalacjach zasilania pojazdów i napełniane skroplonym gazem węglowodorowym LPG stanowiącym mieszaninę węglowodorów.

Analizowane rozporządzenie z 20 października 2006 r. informuje również, że zbiorniki LPG zamontowane na stałe w pojazdach samochodowych podlegają pełnemu dozorowi technicznemu, ale bez obowiązku prowadzenia ewidencji. W przypadku wspomnianych zbiorników, co 10 lat powinna być wykonywana rewizja wewnętrzna, próba ciśnieniowa, rewizja zewnętrzna oraz próba szczelności i funkcjonowania osprzętu. Wymienione czynności potocznie są określane jako legalizacja gazu w samochodzie. Rozporządzenie z 20 października 2006 r. ustanawia też ważną zasadę, zgodnie z którą maksymalny okres użytkowania zbiorników LPG określony przez producenta nie powinien przekraczać 20 lat (w normalnych warunkach eksploatacji). Zatem legalizacja butli gazowej po 10 latach eksploatacji odpowiada na pytanie, czy takie urządzenie może być bezpiecznie używane przez 10 kolejnych lat.

Ile kosztuje legalizacja butli LPG i kto może ją wykonać?

Warto wiedzieć, że nad eksploatacją zbiorników LPG w pojazdach czuwa Transportowy Dozór Techniczny (TDT). Producenci takich urządzeń ciśnieniowych przed wprowadzeniem ich na rynek, muszą uzyskać homologację poprzedzoną szczegółowymi badaniami. Natomiast legalizacja butli LPG jest przeprowadzana przez punkty montażowe posiadające stosowne upoważnienie wydane przez oddziały terenowe TDT. Na stronie Transportowego Dozoru Technicznego znajduje się wykaz placówek, które mogą przeprowadzać odpowiednie badania. Warto pamiętać, że legalizacja butli gazowej jest wymagana nie tylko po 10 latach eksploatacji. Takie badanie trzeba wykonać również jeśli: sprowadzony z zagranicy samochód posiada butlę bez legalizacji, miał miejsce montaż nowego zbiornika w samochodzie posiadającym instalację LPG lub doszło do kolizji skutkującej okresowym zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego.

Na całe szczęście, odpowiedź na pytanie, ile kosztuje legalizacja butli LPG (np. ile kosztuje legalizacja butli 11 kg?) nie przestraszy kierowców wysokim kosztem. Wspomniana legalizacja oznacza bowiem średni wydatek rzędu 300 zł - 400 zł. Kierowcy często decydują się na legalizację zbiornika LPG po dziesięciu latach, ponieważ wymiana takiego urządzenia jest o wiele droższa. Trudno jednoznacznie odpowiedzieć na pytanie, ile kosztuje wymiana butli gazowej w samochodzie bez znajomości szczegółów technicznych. Jednak praktyka pokazuje, że jeśli wybierana jest legalizacja butli LPG, koszt będzie dwukrotnie lub nawet trzykrotnie mniejszy niż przy wymianie zbiornika. Każdy zakład wykonujący legalizację sam ustala wysokość pobieranych opłat za taką usługę.

Spóźnione przedłużenie legalizacji butli LPG a ubezpieczenie

Brak legalizacji butli LPG oznacza nie tylko zagrożenie dla bezpieczeństwa, ale również przykre konsekwencje finansowe. Przedłużenie legalizacji butli LPG chroni kierowcę przed mandatem o wysokości do 500 zł i zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego do czasu wykonania odpowiednich badań. Kolejnym problemem związanym z brakiem legalizacji butli będzie niemożliwość pozytywnego przejścia przez samochód okresowego badania technicznego. Jeżeli natomiast chodzi o konsekwencje ubezpieczeniowe, to legalizacja butli LPG lub jej brak nie ma wpływu na odpowiedzialność ubezpieczyciela z tytułu OC. Brak legalizacji może wziąć pod uwagę zakład ubezpieczeń zapewniający ochronę w ramach autocasco, ale tylko jeśli zły stan instalacji LPG miał wpływ na powstanie lub zwiększenie szkody (np. poprzez pożar).

Zobacz, który agent może pomóc w zakupie OC/AC dla auta z instalacją gazową >

Autor: Andrzej Prajsnar
O ubezpieczeniach pisze od 2014 r. Zajmuje się również tematyką nieruchomości i finansów osobistych. Studiował ekonomię oraz finanse i rachunkowość. Jest autorem artykułów, wypowiedzi i analiz ubezpieczeniowych publikowanych przez liczne media internetowe (np. RP.pl, Bankier.pl, Fakt.pl, Infor.pl, Bank.pl) oraz tradycyjne (m.in. Rzeczpospolita).
Skontaktuj się z nami