Rejestracja samochodu elektrycznego - czy są jakieś różnice?

źródło: https://www.freepik.com

Dane z Licznika Elektromobilności, czyli regularnego badania prowadzonego przez Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych wskazują, że w Polsce regularnie wzrasta liczba samochodów całkowicie elektrycznych (Battery Electric Vehicle - BEV). W październiku 2023 r. liczba aut napędzanych tylko prądem zbliżyła się do 47 000. Poza tym zarejestrowanych było również ponad 44 000 samochodów hybrydowych typu PHEV (plug-in hybrid electric vehicle). Trudno się dziwić, że w takich warunkach coraz częściej pojawia się pytanie o to, jak wygląda rejestracja samochodów elektrycznych w Polsce. Postanowiliśmy odpowiedzieć na to pytanie i wyjaśnić na przykład, jaki jest koszt rejestracji samochodu elektrycznego. Tłumaczymy również, czy każdy posiadacz „elektryka” może otrzymać zielone tablice rejestracyjne. Na końcu poruszamy wątek ubezpieczenia OC, który jest nierozerwalnie związany z rejestracją samochodu.

Zielone tablice rejestracyjne nie dla posiadacza „hybrydy”

Temat związany z rejestracją samochodu elektrycznego warto rozpocząć od ciekawego aspektu, jakim są zielone tablice rejestracyjne (tzw. tablice rejestracyjne elektryczne). Stanowią one najbardziej rozpoznawalny atrybut samochodu elektrycznego i zapewniają pewne przywileje. W kontekście przywilejów mówimy przede wszystkim o możliwości poruszania się po buspasach (z czasowym ograniczeniem do końca 2025 roku). Warto również wiedzieć, że zielone tablice samochodów elektrycznych stanowią swoistą przepustkę, która pozwala na wjazd do stref czystego transportu. Co ważne, możliwość jazdy samochodem elektrycznym po buspasie jest uzależniona od decyzji zarządcy drogi związanej z natężeniem uprzywilejowanego ruchu. Mówi o tym artykuł 148a ustawy prawo o ruchu drogowym z dnia 20 czerwca 1997 r. (Dz.U. 1997 nr 98 poz. 602).

W odpowiedzi na wprowadzenie wspomnianych przywilejów zaczęły pojawiać się pytania, czy posiadacze samochodów hybrydowych również mogą otrzymać tablice rejestracyjne elektryczne. Odpowiedź jest niestety negatywna dla użytkowników „hybryd”. Potwierdzenie znajdziemy w rozporządzeniu Ministra Infrastruktury z dnia 31 sierpnia 2022 r. w sprawie rejestracji i oznaczania pojazdów, wymagań dla tablic rejestracyjnych oraz wzorów innych dokumentów związanych z rejestracją pojazdów. Paragraf 27 tego aktu prawnego wskazuje, że wariant tablicy rejestracyjnej z zielonym tłem jest wydawany wyłącznie dla pojazdu elektrycznego albo pojazdu napędzanego wodorem. Pod pojęciem pojazdu elektrycznego rozumie się pojazd samochodowy wykorzystujący do napędu tylko energię elektryczną gromadzoną przez podłączenie do zewnętrznego źródła zasilania (zobacz: art. 2 pkt 12 ustawy z dnia 11 stycznia 2018 r. o elektromobilności i paliwach alternatywnych).

Rejestracja samochodu elektrycznego: koszt i procedura taka sama

Warto mieć świadomość, że zielone tablice rejestracyjne to w zasadzie jedyna różnica dotycząca rejestracji samochodu elektrycznego (względem standardowej procedury). Ustawodawca nie przewidział innych różnic dotyczących np. wymaganych dokumentów. Osoba rejestrująca nowy samochód elektryczny, może skorzystać z możliwości załatwienia formalności przez dealera. W razie samodzielnej rejestracji nowego auta elektrycznego, oprócz wniosku rejestracyjnego wymagane jest przygotowanie:

  • dokumentu potwierdzającego zakup auta (np. faktury od dealera)
  • potwierdzenia wniesienia wszystkich opłat urzędowych
  • świadectwa zgodności WE wraz z oświadczeniem, które będzie zawierać dane i informacje o pojeździe

Jeżeli nowy e-samochód został sprowadzony spoza UE, to potrzebny będzie dowód odprawy celnej przywozowej. Natomiast w razie sprowadzenia auta z innego kraju członkowskiego Unii Europejskiej, konieczne jest posiadanie dokumentu potwierdzającego uregulowanie kwestii akcyzy. Osoby pytające, jaki jest koszt rejestracji samochodu elektrycznego, powinny wiedzieć, że nie odbiega on od standardowej kwoty. Mowa o łącznej kwocie 161,50 zł (66,50 zł - opłata za dowód rejestracyjny i komplet znaków legalizacyjnych, 13,50 zł - opłata za pozwolenie czasowe, 80 zł - opłata za nieindywidualne zielone tablice rejestracyjne elektryczne, 1,50 zł - suma opłat ewidencyjnych). Zielone tablice rejestracyjne w wariancie indywidualnym oznaczają dla posiadacza auta wydatek na poziomie 1000 zł.

Ubezpieczenie OC auta na prąd wcale nie będzie droższe

Czytelnikom pytającym o to, jak wygląda rejestracja samochodów elektrycznych w Polsce przypominamy również o obowiązku wykupienia polisy OC. Wspomniane ubezpieczenie obowiązkowe dla posiadacza „elektryka” funkcjonuje dokładnie tak samo, jak polisa wymagana w przypadku samochodu spalinowego. Nie trzeba się obawiać, że OC będzie droższe z uwagi na ekologiczny rodzaj napędu. Ze względu na wysoką wartość rynkową aut elektrycznych, warto pomyśleć również o autocasco. Propozycja ubezpieczeniowa od dealera niekoniecznie będzie najlepsza. Można sprawdzić inne oferty u doświadczonego agenta ubezpieczeniowego.

Sprawdź teraz, gdzie jako właściciel auta elektrycznego możesz kupić dobre ubezpieczenie OC i AC >

Autor: Andrzej Prajsnar
O ubezpieczeniach pisze od 2014 r. Zajmuje się również tematyką nieruchomości i finansów osobistych. Studiował ekonomię oraz finanse i rachunkowość. Jest autorem artykułów, wypowiedzi i analiz ubezpieczeniowych publikowanych przez liczne media internetowe (np. RP.pl, Bankier.pl, Fakt.pl, Infor.pl, Bank.pl) oraz tradycyjne (m.in. Rzeczpospolita).
Skontaktuj się z nami