Rodzaje automatycznych skrzyń biegów - jak wybrać automat?

źródło: Unsplash.com

Automatyczna skrzynia biegów to duża wygoda dla kierowcy. Chociaż tzw. “automaty” są znacznie kosztowniejsze niż samochody z tradycyjną skrzynią biegów, to w pewnych przypadkach warto rozważyć zakup droższego auta. Dotyczy to m.in. osób, które jeżdżą dużo i często - wtedy każdy element zwiększający komfort i bezpieczeństwo jazdy ma znaczenie. Tylko jak wybrać najlepszy dla siebie automat? Poznaj rodzaje automatycznych skrzyń biegów!

Z tego artykułu dowiesz się:

  1. Czy auta ze skrzynią automatyczną cieszą się popularnością w Polsce?
  2. Jakie rodzaje automatycznych skrzyń biegów wyróżniamy?
  3. Jak wybrać automat dla siebie?
  4. Jakie ubezpieczenie wybrać dla aut z automatyczną skrzynią biegów?

Skrzynie automatyczne są coraz popularniejsze w Polsce

Automaty, które jeszcze do niedawna kojarzone były głównie z amerykańskim rynkiem motoryzacyjnym, coraz częściej pojawiają się na polskich drogach. Jednak nie każdy kierowca wie, że automat automatowi nierówny - istnieje kilka rodzajów takich skrzyń biegów i należy na to zwrócić uwagę podczas wyboru samochodu. Niezależnie od rodzaju skrzynia automatyczna będzie dużym ułatwieniem - kierowca nie musi martwić się doborem odpowiednim przełożeń i może skupić się na kierowaniu.

Ponadto automaty mogą optymalizować spalanie, co przy obecnych cenach paliwa daje ogromny plus finansowy. Z drugiej strony manualne skrzynie biegów są mniej awaryjne i tańsze w eksploatacji (chodzi m.in. o koszt napraw). Czy w związku z tym warto inwestować w samochód z automatyczną skrzynią biegów? Wszystko zależy od indywidualnych preferencji. Każdy, kto choć raz miał możliwość jazdy automatem natychmiast docenia ogromną różnicę w komforcie prowadzenia. Jeśli już zdecydujesz się na automatyczną skrzynię biegów, dowiedz się najpierw, jak dobrać jej odpowiedni rodzaj.

Jakie rodzaje automatycznych skrzyń biegów wyróżniamy?

Wyróżnia się cztery główne rodzaje automatycznych skrzyń biegów:

  • Skrzynia klasyczna (jednosprzęgłowa) - w układzie napędowym znajduje się jedno sprzęgło, które przenosi moc i moment obrotowy z silnika do skrzyni biegów; jej atutem jest prosta konstrukcja, więc naprawa będzie mniej skomplikowana, natomiast jako wadę wymienia się jej powolne działanie, a także mało płynnie zmieniają przełożenia, osłabiając dynamikę samochodu i przyczyniając się do podwyższonego zużycia paliwa.
  • Skrzynia zmechanizowana - czy też półautomat, to typ konstrukcji, w której zmiana biegów jest wykonywana za pomocą tradycyjnego lewarka, który działa w układzie "przód – tył" (a nie tradycyjnym "H"), albo z pomocą manetek przy kierownicy, ale bez pedału sprzęgła. Sterowanie przekładnią działa elektronicznie - kierowca jedynie decyduje o momencie, w którym ma nastąpić rozłączenie lub ponowne spięcie. Co do zalet, to same przekładnie są raczej dosyć trwałe i bezawaryjne, natomiast problemowy może sprawiać układ sterowania sprzęgłem.
  • Przekładnia bezstopniowa (CVT) - skrzynie pozbawione są sprzęgła, nie następuje w nich zmiana przełożeń, bo ich nie ma; od chwili ruszenia aż do osiągnięcia prędkości maksymalnej auto porusza się na tym samym biegu. Do wad tych skrzyń należy duża awaryjność i wysokie koszty naprawy.
  • Skrzynia dwusprzęgłowa (DSG) - działa z wykorzystaniem dwóch sprzęgieł (osobno dla biegów parzystych i osobno dla nieparzystych), a także z wykorzystaniem koła zamachowego; w chwili, gdy auto porusza się na pierwszym biegu, drugie przełożenie czeka w tym czasie na swoją kolej – jego „zapięcie” ma miejsce dokładnie w momencie wyłączenia biegu pierwszego. To sprawia, że taki mechanizm działa szybko i płynnie, nie powodując zwiększonego spalania. Do minusów należy skomplikowana budowa i większe koszty naprawy.

Najlepsza skrzynia automatyczna - jak wybrać automat dla siebie?

Po sprawdzeniu listy „krytycznych” modeli, które znane już są ekspertom z możliwości sprawiania kłopotów, czas na przeglądanie ogłoszeń. Udział pojazdów z automatyczną skrzynią biegów na rynku wtórym stale rośnie i tendencja ta najpewniej się utrzyma, zwłaszcza w obliczu wprowadzania na rynek silników hybrydowych obsługiwanych właśnie przez takie skrzynie. Szukając atrakcyjnych ofert nie kierujmy się jednak tylko ceną. Patrzmy także na przebieg – im niższy, tym większa szansa, że problemy ze skrzynią będą melodią odległej przyszłości.

Gdyż już zdecydujemy się oglądać jakiś pojazd umówmy się na długą jazdę próbną. „Automaty” mają bowiem to do siebie, że czasem zaczynają działać gorzej w miarę rozgrzewania się. Zabierzmy też auto do specjalistycznego serwisu zajmującego się naprawą skrzyń danego typu. Są to bowiem na tyle złożone konstrukcje, że ocena ich stanu nie powinna być powierzana pierwszemu z brzegu mechanikowi. Podczas wizyty w warsztacie sprawdźmy też olej w skrzyni, zarówno pod kątem tego czy jest go wystarczająca ilość, jak i stanu – powinien być klarowny.

Przymierzając się do zakupu auta z automatyczną skrzynią biegów pamiętajmy, że ceną za wygodę korzystania są przeważnie wysokie koszty ewentualnych napraw. Dlatego „automaty” polecane są raczej osobom, które w razie nagłej konieczności będą mogły sobie pozwolić na wyłożenie większej gotówki na niespodziewaną naprawę. Jeżeli natomiast w naszej obecnej sytuacji liczy się każde 100 zł, marzenia o samochodzie z automatyczną skrzynią biegów warto trochę odłożyć, aż nadejdą nieco lepsze czasy.

Ubezpieczenie samochodu z automatyczną skrzynią biegów

Głównym zarzutem, które kierowane jest do samochodów z automatyczną skrzynią biegów jest ich cena. Kierowcy, którzy kupują samochód z automatem z całą pewnością zauważą różnicę cenową w porównaniu do tego samego modelu z manualną skrzynią biegów. Stąd też więcej na rynku dostępnych jest cały czas samochodów z manualem. Musimy również pamiętać, że im wyższa wartość samochodu, tym ubezpieczenie samochodu będzie droższe.

Autor:
Zespół redakcyjny Unilink

Skontaktuj się z nami