Ubezpieczenie imprez masowych - kiedy będzie potrzebne?
W polskich warunkach ubezpieczenia obowiązkowe kojarzą się przede wszystkim z polisami komunikacyjnymi. Tymczasem obowiązujące przepisy przewidują znacznie szerszy katalog przymusowych polis. O wielu z nich typowy Kowalski nigdy nawet nie słyszał. Przykład może stanowić obowiązkowe ubezpieczenie imprez masowych (obowiązkowe OC organizatorów imprez masowych). Wiele osób dowiaduje się o takiej polisie dopiero wtedy, gdy muszą zorganizować imprezę masową albo usiłują uzyskać rekompensatę za szkody poniesione w czasie takiej imprezy. Warto zatem wyjaśnić, jak wyglądają obowiązki organizatora imprezy masowej w zakresie ubezpieczeń. To informacje ważne również z punktu widzenia ewentualnych poszkodowanych, którzy powinni na przykład wiedzieć, jaki jest minimalny limit ochrony.
Obowiązkowe OC organizatorów imprez masowych: przepisy
Każdy obowiązek ubezpieczeniowy musi być jasno określony przez przepisy. Taka sytuacja oczywiście dotyczy również obowiązku zakupu opisywanego ubezpieczenia, czyli OC imprez masowych. Warto wiedzieć, że różne aspekty związane z organizacją wspomnianych imprez opisuje specjalna ustawa. Chodzi o ustawę z dnia 20 marca 2009 r. o bezpieczeństwie imprez masowych (Dz.U. 2023 poz. 616). Zgodnie z artykułem 53 tego aktu prawnego: „Organizator imprezy masowej, na którą wstęp jest odpłatny, jest obowiązany do zawarcia umowy ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej za szkody wyrządzone osobom w niej uczestniczącym”. Obowiązkowe ubezpieczenie imprez masowych wprowadzono, aby ułatwić poszkodowanym dochodzenie roszczeń od organizatora. Szkody mogą bowiem mieć charakter masowy - na przykład wtedy, gdy dojdzie do wybuchu paniki albo zatrucia pokarmowego.
Cytowany wyżej przepis sugeruje, że obowiązkowe OC organizatorów imprez masowych nie jest wymagane przez prawo w razie nieodpłatnego wstępu na imprezę masową. Ustawodawca zapewne uznał, że imprezy z darmowym wstępem nie mają charakteru komercyjnego, więc nie należy obciążać organizatora obowiązkiem wykupywania OC imprez masowych. Takie rozwiązanie prawne wzbudza jednak wątpliwości, bo szkody przecież w takim samym stopniu mogą się zdarzyć na imprezie masowej z nieodpłatnym wstępem (zobacz: C. Kąkol [w:] Bezpieczeństwo imprez masowych. Komentarz, wyd. II, Warszawa 2020, art. 53). Warto również zwrócić uwagę, że opisywane ubezpieczenie imprez masowych obejmuje nie tylko osoby, które zapłaciły za bilet, ale również wszystkich innych uczestników - w tym na przykład takich jak członkowie służb porządkowych oraz pracownicy techniczni.
OC imprez masowych: kiedy trzeba będzie je wykupić?
Obowiązek wykupienia OC imprezy masowej pojawia się najpóźniej w dniu złożenia wniosku o wydanie zezwolenia na przeprowadzenie imprezy masowej z odpłatnym wstępem. Ustawa z dnia 20 marca 2009 r. o bezpieczeństwie imprez masowych wskazuje, że wniosek o wydanie pozwolenia trzeba złożyć nie później niż na 30 dni przed planowanym terminem rozpoczęcia takiej imprezy. Organ wydający zezwolenie na przeprowadzenie imprezy masowej (wójt, burmistrz lub prezydent miasta) ma prawo zażądać od organizatora dowodu potwierdzającego, że zostało już wykupione obowiązkowe OC organizatorów imprez masowych. Wójt, burmistrz lub prezydent miasta sprawdza też, czy zostały dopełnione inne obowiązki organizatora imprezy masowej.
OC imprez masowych - jakie są sumy i wyłączenia ochrony?
Jeżeli chodzi o szczegóły związane z zakresem ochrony, jaki zapewnia OC imprez masowych, to warto odwołać się do Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 11 marca 2010 r. w sprawie obowiązkowego ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej organizatorów imprez masowych (Dz.U. 2010 nr 54 poz. 323). Ten akt prawny wskazuje, że obowiązkowe OC organizatorów imprez masowych nie obejmie szkód związanych z zapłatą kar umownych i działaniami wojennymi, a także szkód wyrządzonych przez organizatora jego najbliższym. Pozostałe szkody związane z imprezą masową podlegają ubezpieczeniu, co ważne bez możliwości dodatkowego umownego ograniczenia. Chodzi o wszystkie szkody wyrządzone uczestnikom w okresie trwania ochrony ubezpieczeniowej, na skutek działania lub zaniechania ubezpieczonego organizatora.
Wspomniane rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 11 marca 2010 r. podaje również minimalne sumy gwarancyjne, jakie powinno mieć obowiązkowe OC organizatorów imprez masowych. Przykładowo, minimalna suma gwarancyjna w OC imprez masowych o charakterze artystyczno-rozrywkowym mających się odbyć w hali sportowej lub w innym budynku to 10 000 euro, jeżeli liczba miejsc dla uczestników wynosi nie mniej niż 500 i nie więcej niż 1000 miejsc. Naturalnie organizator może zapewnić sobie większą ochronę w zakresie OC niż ustawowe minimum (tzw. ochronę nadwyżkową). Istnieje też możliwość wykupienia ochrony uczestników w zakresie NNW. Przepisy oczywiście nie zabraniają tego, aby ubezpieczenie imprez masowych wykupił organizator, który nie jest ustawowo zobligowany do zakupu takiej polisy.
O ubezpieczeniach pisze od 2014 r. Zajmuje się również tematyką nieruchomości i finansów osobistych. Studiował ekonomię oraz finanse i rachunkowość. Jest autorem artykułów, wypowiedzi i analiz ubezpieczeniowych publikowanych przez liczne media internetowe (np. RP.pl, Bankier.pl, Fakt.pl, Infor.pl, Bank.pl) oraz tradycyjne (m.in. Rzeczpospolita).
Zobacz podobne artykuły