OC na hulajnogę: na razie nie będzie obowiązku?

źródło: https://www.freepik.com

Eksperci Unilink w przeszłości zwracali już uwagę na fakt, że niektóre kraje Unii Europejskiej wprowadzają przepisy obligujące część posiadaczy elektrycznych hulajnóg do posiadania OC na hulajnogę elektryczną. Przykładem niech będą Czechy, gdzie zmiany przepisów ubezpieczeniowych zostały wprowadzone jeszcze w minionym roku. Obowiązek ubezpieczeniowy niedawno wprowadziła również Finlandia, a na podobny krok zdecydowały się też Węgry. Trzeba zwrócić uwagę, że swoją ustawę o ubezpieczeniach obowiązkowych w 2024 roku znowelizowała także Polska. Pod koniec minionego roku w tym akcie prawnym pojawiła się np. nowa definicja ruchu pojazdu. Inaczej zdefiniowano także wprowadzenie do ruchu pojazdu mechanicznego. Ustawodawca nie zdecydował się jednak na zmiany prawne, które wprowadziłyby obowiązkowe OC dla posiadacza hulajnogi elektrycznej. Warto przeanalizować tę ciekawą sytuację.

Obowiązkowe OC dla hulajnóg to element unijnej dyrektywy

Analizując zagraniczne artykuły dotyczące obowiązkowego OC na hulajnogę elektryczną możemy się dowiedzieć, że zmiany prawne wprowadzane w innych krajach UE są efektem implementacji do lokalnych przepisów nowych zasad wynikających z Dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/2118 z dnia 24 listopada 2021 r. zmieniającej dyrektywę 2009/103/WE (Dz. U. UE. L. z 2021 r. Nr 430, str. 1).

Wspomniana dyrektywa ubezpieczeniowa 2021/2118 wprowadziła nową definicję pojazdu, zgodnie z którą pojazd objęty obowiązkowym OC to każdy pojazd silnikowy poruszający się na lądzie, lecz nieporuszający się po szynach, napędzany wyłącznie siłą mechaniczną, którego:

  • maksymalna prędkość konstrukcyjna jest większa niż 25 km/h lub
  • maksymalna masa netto jest większa niż 25 kg, a maksymalna prędkość konstrukcyjna przekracza 14 km/h

Według nowej unijnej definicji za pojazd należy uznać również każdą przyczepę przeznaczoną do użytku z pojazdem, o którym mowa powyżej - niezależnie od tego, czy jest przyłączona.

Odbicie opisywanej definicji znajdziemy w przepisach dotyczących OC na hulajnogę elektryczną, które wprowadziły niektóre państwa członkowskie UE. Na przykład w Czechach obowiązek ubezpieczeniowy obejmuje te hulajnogi elektryczne, których maksymalna prędkość przekracza 25 kilometrów na godzinę albo 14 kilometrów na godzinę, o ile jednocześnie masa pojazdu jest większa niż 25 kilogramów. W razie niespełnienia tych warunków, OC dla posiadacza hulajnogi elektrycznej nie stanowi obowiązku na terenie Czech. Co ważne, za południową granicą obowiązek ubezpieczeniowy nie obejmuje rowerów elektrycznych, gdyż uznano, że w ich przypadku główną siłą napędową są mięśnie człowieka, a nie napęd elektryczny. To podejście zgodne z preambułą (wstępem) Dyrektywy 2021/2118.

Polska wprowadziła dyrektywę, jednak bez OC dla hulajnóg

Warto wiedzieć, że wspomniana wcześniej nowelizacja polskiej ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych z minionego roku była związana właśnie z implementacją do polskiego prawa Dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/2118 z dnia 24 listopada 2021 r. Nasz kraj spóźnił się z wdrożeniem unijnych przepisów, co tłumaczy, dlaczego wymuszone przez Dyrektywę 2021/2118 podniesienie sum gwarancyjnych w OC wprowadzono wstecznie (od 23 grudnia 2023 r.). Warto jednocześnie zwrócić uwagę, że w ramach wdrożenia do polskiego porządku prawnego Dyrektywy 2021/2118 nasz ustawodawca nie zdecydował się na zmianę definicji pojazdu mechanicznego, ani tym bardziej na wprowadzenie przepisów ustanawiających obowiązkowe OC dla posiadacza hulajnogi. Nie ma również sygnałów sugerujących, że taka modyfikacja prawa jest planowana w najbliższym czasie.

OC na hulajnogę nieobowiązkowe, ale oferta coraz szersza …

Eksperci multiagencji Unilink zwracają jednak uwagę, że pomimo braku ustawowego przymusu, oferta OC dla hulajnóg elektrycznych wzbudza o wiele większe zainteresowanie niż jeszcze kilka lat temu. Można również zauważyć poszerzenie wspomnianej oferty, co oznacza, że zakłady ubezpieczeniowe widzą dalszy potencjał dla rozwoju rynku. Podobna sytuacja dotyczy polis dla posiadaczy rowerów elektrycznych, a nawet zwykłych rowerów. Warto jednocześnie pamiętać, że OC dla posiadacza hulajnogi zwykle jest oferowane w pakiecie razem z ubezpieczeniem od następstw nieszczęśliwych wypadków (NNW), a także z ochroną typu casco, która uwzględnia zniszczenie/uszkodzenie pojazdu oraz jego utratę na skutek kradzieży z włamaniem lub rabunku. Dopiero w przypadku takiego zestawu możemy mówić, że ubezpieczenie dla posiadacza hulajnogi jest kompleksowym produktem.

Chcesz wiedzieć, ile kosztuje dobrowolne OC obejmujące jazdę na elektrycznej hulajnodze (OC dla hulajnóg)? Sprawdź zatem ofertę rynkową z pomocą agenta >

Autor: Andrzej Prajsnar
O ubezpieczeniach pisze od 2014 r. Zajmuje się również tematyką nieruchomości i finansów osobistych. Studiował ekonomię oraz finanse i rachunkowość. Jest autorem artykułów, wypowiedzi i analiz ubezpieczeniowych publikowanych przez liczne media internetowe (np. RP.pl, Bankier.pl, Fakt.pl, Infor.pl, Bank.pl) oraz tradycyjne (m.in. Rzeczpospolita).
Ubezpieczenie hulajnogi Sprawdź 3 warianty dla ubezpieczenia hulajnogi elektrycznej
Skontaktuj się z nami