Ubezpieczenie OC dla operatora drona - co mówią nowe przepisy?
Dron to urządzenie, które niestety może zabijać i niszczyć, ale również dobrze służyć pracy lub rekreacji. Doświadczenia z poprzednich lat pokazały, że nawet drony używane w jak najbardziej pokojowych i legalnych celach, czasem mogą spowodować zamieszanie, a nawet obrażenia u ludzi (np. po uderzeniu w nich z dużym impetem). Dlatego nasz ustawodawca wprowadził jako wymóg ubezpieczenie OC dla operatora drona (w tym ubezpieczenie drona rekreacyjnego). Niektórzy ubezpieczyciele już 13 listopada 2025 r. zaczęli oferować ubezpieczenie OC drona. Kwestią aktualnej oferty rynkowej zajmiemy się jednak w innym artykule. Na razie warto przybliżyć przepisy, które określają, kiedy trzeba wykupić ubezpieczenie pilota drona. To odpowiedź na pytania internautów, którzy w wyszukiwarkach internetowych i (coraz częściej) modelach AI wpisują takie hasła jak na przykład OC operatora drona przepisy 2025, ubezpieczenie BSP dron lub ubezpieczenie UAV Polska.
Ubezpieczenie OC drona - obowiązek jest w prawie lotniczym
Skoro nasz artykuł prezentuje kwestie prawne, to wydaje się, że na samym wstępie warto wyjaśnić związek, jaki ma ubezpieczenie pilota drona z prawem obowiązującym w innych krajach Unii Europejskiej. Mianowicie, iubezpieczenie OC drona o masie startowej od 0,25 kg do 20 kg nie jest rozwiązaniem wprowadzonym wyłącznie w Polsce. Taki wymóg ubezpieczeniowy wcześniej wprowadziły niektóre inne państwa członkowskie UE. W przypadku naszego kraju, ważną zmianę przewidzała ustawa z dnia 24 stycznia 2025 r. o zmianie ustawy - Prawo lotnicze oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. 2025 poz. 179).
Zgodnie ze wspomnianą ustawą, począwszy od dnia 13 listopada 2025 r. obowiązuje artykuł 209 ustęp 1a prawa lotniczego. Ten nowy przepis mówi, że: „Użytkownicy będący operatorami systemów bezzałogowych statków powietrznych (BSP) użytkujący bezzałogowe statki powietrzne o masie startowej od 0,25 kg do 20 kg są obowiązani do zawarcia umowy ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej za szkody powstałe w związku z wykonywanymi operacjami”.
W kontekście cytowanego przepisu warto dodać, że minimalna masa startowa drona skutkująca koniecznością wykupienia OC dla operatora drona (0,25 kg), uwzględnia dodatkowe wyposażenie (np. kamerę). Innymi słowy, ubezpieczenie OC drona, a raczej jego operatora może być wymagane również, jeśli masa startowa małego bezzałogowego statku powietrznego wynosi poniżej 250 gramów bez dodatkowego wyposażenia i osprzętu, ale używane są takie dodatki, które skutkują przekroczeniem limitu wagi. Z kolei drony o masie startowej ponad 20 kg już wcześniej podlegały obowiązkowemu ubezpieczeniu i tutaj nic się nie zmienia.
Minimalna suma gwarancyjna OC dronów: istotne rozporządzenie
Wiele szczegółów dotyczących tego, jak działa OC drona (tzn. ubezpieczenie drona rekreacyjnego oraz ubezpieczenie drona profesjonalnego) określa specjalne rozporządzenie. Zostało ono niestety wydane dopiero pod koniec października 2025 roku - mimo faktu, że ubezpieczyciele już wcześniej byli zainteresowani przepisami koniecznymi do wprowadzenia na rynek nowych polis. Wspomniane Rozporządzenie Ministra Finansów i Gospodarki z dnia 24 października 2025 r. w sprawie obowiązkowego ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej operatora systemu bezzałogowego statku powietrznego (Dz.U. 2025 poz. 1485) informuje, że operator drona powinien wykupić obowiązkową polisę (OC drona) nie później niż dzień przed rozpoczęciem wykonywania operacji z użyciem bezzałogowego statku powietrznego o masie startowej od 0,25 kg do 20 kg.
Rozporządzenie z dnia 24 października 2025 r. wymienia również wyłączenia dotyczące obowiązkowej ochrony, którą zapewnia ubezpieczenie OC drona. Ubezpieczenie OC dla operatora drona nie będzie działać, jeśli szkody:
- dotyczą kar umownych
- są efektem działań wojennych, stanu wojennego, rozruchów i zamieszek albo aktów terroru
- mają charakter szkód jądrowych lub szkód z nimi związanych albo polegają na zanieczyszczeniu lub skażeniu środowiska
- powstały wskutek używania drona niezgodnie z przepisami polskimi, unijnymi lub międzynarodowymi
- zaistniały na skutek wykonywania operacji z użyciem drona przez osobę nieposiadającą dokumentu potwierdzającego kwalifikacje pilota bezzałogowego statku powietrznego (identyczne wyłączenie jest stosowane w razie cofnięcia tego dokumentu lub jego zawieszenia)
W pozostałych przypadkach obowiązuje odpowiedzialność ubezpieczyciela oraz suma gwarancyjna wynosząca co najmniej 50 000 SDR (specjalnych praw ciągnienia MFW) w odniesieniu do jednego zdarzenia, za okres ubezpieczenia nie dłuższy niż 12 miesięcy. Wspomniane SDR-y, czyli jednostki rozrachunkowe Międzynarodowego Funduszu Walutowego, dla celów określenia minimalnej sumy ubezpieczenia OC dronów przeliczamy przy użyciu pierwszego średniego kursu NBP (SDR/PLN) z roku zawarcia umowy ubezpieczeniowej. W przypadku roku 2025, taki przelicznik wynosi zatem 5,3541 zł.
Ubezpieczenie UAV Polska - ważne też inne kwestie
Tytułem podsumowania, warto zwrócić uwagę jeszcze na dwie inne kwestie, które wydają się istotne, jeśli opisujemy OC dronów pod kątem przepisów. Po pierwsze, nowe przepisy prawa lotniczego nie przewidują możliwości nałożenia kary mniejszej niż 4000 zł za brak OC dla operatora drona, bo stawkę karną określono „sztywno” jako 4000 zł. Kara ma być nakładana przez Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego. Natomiast uprawnienia kontrolne w zakresie polisy otrzymali funkcjonariusze służb mundurowych (m.in. Policji i Straży Granicznej), żołnierze oraz pracownicy wyspecjalizowanych formacji ochronnych (np. służby ochrony lotniska). Drugim ważnym aspektem jest to, że obowiązek ubezpieczeniowy dotyczy operatora drona, a nie jego pilota (niekoniecznie będącego jednocześnie operatorem). Pamiętajmy jednak, że operator drona może odpowiadać cywilnie za skutki działania pilota.