Pojazd zabytkowy: OC działa w inny sposób?
Pojazd na żółtych tablicach rejestracyjnych nie jest bardzo rzadkim widokiem. Wspomniane tablice posiadają nie tylko bardzo stare pojazdy, ale również samochody, które dobrze pamiętają osoby poruszające się po drogach np. w latach 80. (niekoniecznie jako kierowcy). Każdy samochód zabytkowy OC musi oczywiście posiadać, o ile nie będzie wyłącznie wykorzystywany w formie eksponatu muzealnego. Ubezpieczenie samochodu zabytkowego to zresztą coraz popularniejsza polisa, której cechy wyjaśniamy w ramach naszego artykułu. Uwzględnia on zmiany prawne z końca 2024 roku, które nieco wpłynęły na sposób funkcjonowania obowiązkowej ochrony dla pojazdów zabytkowych.
Pojazd zabytkowy - OC chroni w ten sam sposób
Na wstępie wyjaśnijmy, że ubezpieczenie samochodu zabytkowego w zakresie OC nie jest zupełnie odmiennym produktem ubezpieczeniowym niż typowe OC kupowane przez kierowców. Pewne różnice pomiędzy tymi dwoma ubezpieczeniami wskazuje jednak ustawa o ubezpieczeniach obowiązkowych (ustawa z dnia 22 maja 2003 r. o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych). Ten akt prawny nie posługuje się wyłącznie pojęciem pojazdu zabytkowego, lecz mówi częściej o OC pojazdu historycznego. Dlatego bardziej poprawnym pojęciem niż ubezpieczenie samochodu zabytkowego jest „ubezpieczenie pojazdu historycznego”.
A jak według ustawy definiowany jest pojazd historyczny? Ustawa o ubezpieczeniach obowiązkowych wskazuje, że pojazd historyczny to:
- pojazd zabytkowy w rozumieniu ustawy - Prawo o ruchu drogowym („pojazd, który na podstawie odrębnych przepisów został wpisany do rejestru zabytków lub znajduje się w wojewódzkiej ewidencji zabytków, a także pojazd wpisany do inwentarza muzealiów, zgodnie z odrębnymi przepisami”)
- lub pojazd liczący sobie co najmniej 40 lat
- lub pojazd w wieku wynoszącym co najmniej 25 lat, który rzeczoznawca uznał za pojazd unikatowy lub mający szczególne znaczenie dla udokumentowania historii motoryzacji
Do uznania pojazdu za historyczny wystarczy spełnienie jednego z powyższych warunków. Innymi słowy, jeżeli chcemy kupować na szczególnych zasadach OC, pojazd historyczny (według ustawowej definicji) jest wymogiem. Należy jednocześnie pamiętać, że ubezpieczenie samochodu zabytkowego w porównaniu do zwykłego OC działa na generalnie tych samych zasadach, które dotyczą zakresu i celu ochrony oraz maksymalnych sum gwarancyjnych. Ustawodawca wprowadził jednak kilka różnic, które są dostosowane do specyfiki wykorzystania samochodów zabytkowych oraz innych pojazdów historycznych.
Ubezpieczenie samochodu zabytkowego - dlaczego jest specjalne?
Jeżeli przeanalizujemy ustawę o ubezpieczeniach obowiązkowych, to można dostrzec jeden główny aspekt, który wyróżnia ubezpieczenie pojazdu zabytkowego (ubezpieczenie pojazdu historycznego). Mianowicie, pojazd historyczny nie musi posiadać obowiązkowej ochrony z OC przez cały okres swojej rejestracji, co stanowi wyjątek od generalnej, bardzo ważnej zasady. Co więcej, pojazd historyczny może być objęty umową obowiązkowego OC wykupioną na czas krótszy niż standardowe 12 miesięcy. Posiadacz wspomnianego pojazdu musi jednak mieć obowiązkową ochronę z OC od momentu wprowadzenia pojazdu do ruchu.
Przepisy wyznaczają minimalny czas trwania krótkoterminowej ochrony z OC jako 30 dni. Tak więc osoba posiadająca samochód zabytkowy, OC może wykupić na okres wynoszący od 30 dni do 1 roku - zależnie od potrzeb. Nie oznacza to jednak zawsze możliwości zapłaty 1/12 standardowej składki za roczną polisę (przy zakupie ubezpieczenia na zaledwie 30 dni). Polisy krótkoterminowe bywają bowiem nieco droższe w przeliczeniu na każdy dzień ochrony. Mimo tego, w kontekście OC pojazd historyczny cechuje się bardziej przyjaznymi dla kierowcy zasadami ochrony. Przykładowo, wiele klasyków nie jest używanych w zimie (z obawy o możliwą korozję). Właściciele podejmujący wybór o odstawieniu pojazdu historycznego do garażu, nie będą musieli płacić za OC przez sporą część roku.
Samochód zabytkowy: OC od 2024 roku działa nieco inaczej?
W nawiązaniu do wspomnianej wcześniej konieczności posiadania OC przed wprowadzeniem pojazdu historycznego do ruchu, warto zwrócić uwagę na ważną zmianę prawną. Otóż, od 6 listopada 2024 r. obowiązuje nowa definicja wprowadzenia pojazdu (w tym pojazdu historycznego) do ruchu. Obecnie pod pojęciem wprowadzenia do ruchu ustawa o ubezpieczeniach obowiązkowych rozumie „każde użycie pojazdu mechanicznego zgodne z funkcją tego pojazdu jako środka transportu, niezależnie od jego cech i terenu, na którym jest używany, oraz niezależnie od tego, czy jest on nieruchomy, czy też znajduje się w ruchu”.
Do 6 listopada 2024 r. ustawodawca pod pojęciem wprowadzenia pojazdu do ruchu rozumiał jego wprowadzenie na drogę określoną zgodnie z przepisami prawa o ruchu drogowym. Nowe zasady oznaczają, że obowiązkowe ubezpieczenie samochodu zabytkowego lub innego pojazdu historycznego jest wymagane jeśli taki pojazd pełni rolę środka transportu - również poza terenem, który można uznać za drogę w rozumieniu kodeksu drogowego.
O ubezpieczeniach pisze od 2014 r. Zajmuje się również tematyką nieruchomości i finansów osobistych. Studiował ekonomię oraz finanse i rachunkowość. Jest autorem artykułów, wypowiedzi i analiz ubezpieczeniowych publikowanych przez liczne media internetowe (np. RP.pl, Bankier.pl, Fakt.pl, Infor.pl, Bank.pl) oraz tradycyjne (m.in. Rzeczpospolita).