Ubezpieczenie turystyczne: nie tylko ono jest ważne przed wyjazdem do Austrii
W ramach naszych wcześniejszych artykułów, związanych tematycznie z wyjazdem do Austrii, analizowaliśmy między innymi atrakcje w Austrii, tamtejszą ofertę dla narciarzy oraz kwestię polis turystycznych. Osoby zamierzające wybrać się w Alpy Austriackie i/lub nad Dunaj powinny wiedzieć, że ubezpieczenie do Austrii nie jest jedynym praktycznym tematem, który należy brać pod uwagę przed wyjazdem. Wielu turystów z Polski zwiedza ciekawe miejsca w Austrii korzystając ze swojego lub wypożyczonego samochodu. Warto zatem poruszyć pewne kwestie (nie tylko ubezpieczeniowe), które mogą być istotne dla kierowców. Prezentujemy informacje przydatne również z punktu widzenia osób wybierających transport zbiorowy.
Austria: miasta i góry często zwiedzamy własnym autem
Informacje publikowane przez austriacki odpowiednik GUS-u, czyli Statistik Austria sugerują, że większość turystów wybiera podróż z wykorzystaniem samochodu (własnego lub pożyczonego). Jednocześnie w ujęciu długoterminowym widoczny jest spadek udziału osób wybierających auta. Ta zmiana dokonuje się głównie na korzyść dobrze funkcjonującego transportu publicznego. Austria pomimo niejednokrotnie trudnych warunków terenowych posiada dobrze rozwiniętą oraz utrzymaną sieć drogową.
Zachętą dla polskich kierowców do tego, aby zobaczyć zabytki Austrii i krajobrazy tego kraju przy pomocy własnego samochodu jest fakt, że rodzime prawo jazdy będzie akceptowane bez żadnych problemów. Wszystkie osoby zamierzające zobaczyć różne atrakcje w Austrii, jako obywatele polscy, mogą przebywać na obszarze wspomnianego kraju przez 90 dni (bez konieczności dopełniania dodatkowych formalności). Do wjazdu na teren Austrii Polakowi wystarczy paszport lub dowód osobisty (bez konieczności posiadania wizy).
Zielona Karta niepotrzebna, ale ważne są m.in. opony
Kolejna dobra wiadomość dla kierowców dotyczy tego, że na obszarze Austrii w pełni honorowane jest polskie OC. Nie trzeba zatem dodatkowo występować o wydanie Zielonej Karty przez rodzimego ubezpieczyciela. Oczywiście, OC to nie jedyne komunikacyjne ubezpieczenie do Austrii, które może się przydać. Autocasco będzie co najmniej równie użyteczne jak w Polsce. Przy okazji warto pomyśleć też o assistance - tym bardziej, że dostępne są oferty takiego ubezpieczenia na krótki okres (przykładowo - 14 dni lub 30 dni).
Jak widać, rodzimi kierowcy w Austrii nie muszą się martwić o uznawanie ich OC lub prawa jazdy. Trzeba natomiast zwrócić uwagę na inne kwestie:
- na wyposażeniu samochodu powinna znajdować się apteczka, kamizelka odblaskowa i trójkąt ostrzegawczy (w razie wypadku lub awarii poza terenem zabudowanym, kierowca opuszczający samochód musi mieć założoną kamizelkę odblaskową, zalecane jest posiadanie kamizelek dla każdego pasażera)
- limit stężenia alkoholu we krwi (0,5 promila) jest dość wysoki, ale jego przekroczenie będzie surowo ukarane (mandaty wynoszą do 5900 euro)
- od 1 marca 2024 r. obowiązują ostrzejsze kary dla piratów drogowych (przykładowo: przekroczenie prędkości o więcej niż 60 km/h w terenie zabudowanym lub 70 km/h poza obszarem zabudowanym oznacza nie tylko grzywnę od 500 euro do 7500 euro i czasową utratę prawa jazdy, ale również tymczasową konfiskatę pojazdu na okres do 2 tygodni
- od 1 listopada do 15 kwietnia kolejnego roku kierowcy w Austrii muszą posiadać opony zimowe na wszystkich czterech kołach lub łańcuchy na co najmniej dwóch kołach napędowych, przy czym łańcuchy mogą zastępować opony zimowe tylko podczas jazdy po śniegu i lodzie (opony zimowe muszą posiadać ponad 4 milimetry bieżnika i oznaczenie „M+S”)
- dzieci poniżej czternastego roku życia, których wzrost nie przekracza 150 cm, powinny podróżować w fotelikach
- brak winiety skutkuje jednorazową opłatą karna w wysokości 120 euro (65 euro dla motocyklistów), a na niektórych odcinkach dróg szybkiego ruchu i autostrad obowiązują dodatkowe opłaty (ceny winiet od 1 grudnia 2024 roku w przypadku samochodów osobowych wynoszą: roczna winieta - 103,80 EUR, dwumiesięczna - 31,10 EUR, dziesięciodniowa - 12,40 EUR, jednodniowa - 9,30 EUR)
- austriackie służby graniczne mają takie uprawnienia jak policja w zakresie nakładania mandatów, zatrzymywania kierowców oraz zatrzymywania prawa jazdy
Jeżeli natomiast chodzi o austriackie limity prędkości, to w terenie zabudowanym kierowca auta lub motocykla nie powinien przekraczać 50 km/h. Poza terenem zabudowanym obowiązuje limit wynoszący 100 km/h (na drogach ekspresowych czasem 130 km/h). Autostradowy limit to 130 km/h. Powyższe limity oczywiście mogą być modyfikowane przez znaki drogowe.
Atrakcje w Austrii można zwiedzać także „zbiorkomem”
Te osoby, które nie zamierzają korzystać z samochodu podczas swojej podróży do Austrii, powinny natomiast zainteresować się tematem transportu publicznego i lotniczego. Największe lotniska poza Wiedniem znajdziemy w Salzburgu, Grazu, Innsbrucku, Linzu i Klagenfurcie. Austriacki transport publiczny (busy i lokalne koleje) jest dobrze rozwinięty również poza największymi miastami. Firma Postbus to największy austriacki przewoźnik autobusowy. We współpracy z samorządami obsługuje ona linie przebiegające przez około 1800 austriackich miejscowości (w tym również małe miasteczka) oraz 21 000 przystanków.
Natomiast w stołecznym Wiedniu poza metrem można liczyć na połączenia zapewniane przez autobusy, tramwaje, szybką kolej miejską (S-Bahn) i kolej lokalną. Zakup biletów online (również do pociągów państwowego przewoźnika ÖBB) nie stanowi problemu. Na stronie internetowej ÖBB znajdziemy m.in. dokładny rozkład i masę użytecznych informacji dla pasażerów. Austriackie koleje państwowe to dobry przewoźnik, a połączeń między większymi miastami nie brakuje.
O ubezpieczeniach piszę od 2014 r. Zajmuję się również tematyką nieruchomości i finansów osobistych. Studiował ekonomię oraz finanse i rachunkowość. Jest autorem artykułów, wypowiedzi i analiz ubezpieczeniowych publikowanych przez liczne media internetowe (np. RP.pl, Bankier.pl, Fakt.pl, Infor.pl, Bank.pl) oraz tradycyjne (m.in. Rzeczpospolita).