Odszkodowanie za odwołany lot. Jak i kiedy je można uzyskać?

Komu przysługuje odszkodowanie za odwołany lot i jak można się o nie ubiegać? Poznaj procedurę oraz dowiedz się, na jaką wysokość odszkodowania od linii lotniczej możesz liczyć. Nie każdy odwołany lot kwalifikuje Cię do wypłaty odszkodowania - konieczne jest spełnienie konkretnych warunków.
Z tego tekstu dowiesz się:
- Co zrobić w przypadku odwołanego lotu?
- Komu przysługuje odszkodowanie za odwołany lot?
- Kiedy nie należy się odszkodowanie w przypadku odwołanego lotu?
- Ile wynosi odszkodowanie za odwołany lot?
- Jak zgłosić roszczenie o odszkodowanie za odwołany lot?
Odwołany lot - co robić?
Schemat działania zależy od czasu, w jakim dowiemy się o odwołanym locie. Gdy linia lotnicza poda nam tę informację 14 bądź więcej dni przed wylotem, to można rezygnować z lotu i uzyskać zwrot pełnych kosztów. Istnieje też możliwość przebukowania lotu. Jeżeli lot został odwołany z wyprzedzeniem mniejszym niż 14 dni, możemy ubiegać się o odszkodowanie. W przypadku, gdy dowiemy się o tym na lotnisku, możemy ubiegać się o odpowiednią opiekę od linii lotniczych.
Jakie są prawa pasażera w przypadku odwołanego lotu?
- Prawo do odszkodowania w wysokości od 250 do 600 euro (w konkretnych okolicznościach).
- Prawo do zwrotu kosztu biletu bądź prawo do skorzystania z innego połączenia z punktem docelowym.
- Prawo do opieki: posiłki, napoje w ilościach adekwatnych do czasu oczekiwania, rozmowy telefoniczne.
- Prawo do zakwaterowania w hotelu oraz transportu między lotniskiem a hotelem (w przypadku dłuższego oczekiwania na lot zastępczy).
Mimo tych praw warto zadbać o siebie przed wyjazdem i wykupić dedykowaną polisę turystyczną. W jej zakresie powinna znaleźć się pomoc ubezpieczyciela w ramach takich sytuacji, jak odwołany lot.
Komu przysługuje odszkodowanie za odwołany lot?
Kryteria przyznawania odszkodowań dla poszkodowanych pasażerów, których lot został odwołany, są ściśle określone w rozporządzeniu (WE) nr 261/2004. Dokument ten kwalifikuje do wypłaty odszkodowań osoby:
- których loty są obsługiwane przez linie lotnicze zarejestrowane w Unii Europejskiej oraz których trasa obejmuje przynajmniej jedno lotnisko (startu lub lądowania) w Unii,
- których są loty obsługiwane przez linie lotnicze spoza Unii Europejskiej oraz których wylot ma miejsce z lotniska w Unii.
Przy spełnieniu następujących warunków:
- Przyczyna lotu nie jest nadzwyczajną okolicznością.
- Lot zastępczy dotrze na miejsce docelowe z przynajmniej 2 godzinnym opóźnieniem w stosunku do lotu oryginalnego.
Za nadzwyczajne okoliczności uznaje się:
- Złe warunki atmosferyczne.
- Ograniczenia w kontroli ruchu lotniczego.
- Zderzenie samolotu z ptakiem.
- Zagrożenie bezpieczeństwa.
- Ukryte wady produkcyjne samolotu.
- Klęski żywiołowe.
- Strajki strony trzeciej.
- Destabilizację polityczną.
Jeśli przyczyna odwołania lotu leży w zakresie odpowiedzialności linii lotniczej, to pasażerowie mogą ubiegać się o odszkodowanie albo możliwość skorzystania z alternatywnego połączenia.
Odwołany lot - kiedy nie należy się odszkodowanie?
Odszkodowanie nie zostanie jednak wypłacone w następujących sytuacjach:
- Gdy pasażerowie zostali poinformowani o odwołaniu co najmniej 14 dni przed zaplanowaną datą wylotu.
- Gdy pasażerowie zostali poinformowani o zmianie planu podróży na mniej niż 14 dni przed planowanym wylotem, ale nowy lot odbywa się maksymalnie 2 godziny przed planowym czasem odlotu, a przylot mniej niż 4 godziny po planowym czasie przylotu.
- Gdy pasażerowie zostali poinformowani o zmianie planu podróży na mniej niż 7 dni przed planowanym wylotem, ale nowe połączenie to wylot maksymalnie 1 godzina przed planowanym czasem odlotu, a przylot mniej niż 2 godziny po planowym czasie przylotu.
Nawet jeśli twoja sytuacja nie spełnia tych kryteriów, ale twój lot został odwołany lub znacząco opóźniony, to masz prawo do skorzystania z pomocy linii lotniczej. Formą pomocy są: poczęstunek, skorzystanie z telefonu, transport między lotniskiem a miejscem zakwaterowania czy nawet zakwaterowanie.
Wysokość odszkodowania: ile wynosi odszkodowanie za odwołany lot?
Wysokość odszkodowania za odwołany lot zależy od długości trasy oraz tego, czy jest to lot wewnątrzwspólnotowy.
- 250 €: jeśli lot zaczyna się i kończy w UE, a odległość wynosi do 1500 km,
- 400 €: gdy lot zaczyna się i kończy w UE, a odległość wynosi powyżej 1500 km,
- 400 €: jeśli lot kończy się lub zaczyna poza UE, a odległość wynosi od 1500 km do 3500 km,
- 600 €: gdy lot kończy się lub zaczyna poza UE, a odległość wynosi ponad 3500 km.
Zatem za odwołany lot można otrzymać minimalnie 250 €, a maksymalnie 600 €.
Jak zgłosić roszczenie o odszkodowanie za odwołanie lotu?
Podstawą jest zachowanie wszystkich dokumentów, które udowodnią, że doszło do odwołania lotu, którego mieliśmy być pasażerem. Warto zachować wszystkie paragony związane z wydatkami poniesionymi z powodu tej sytuacji (rachunki za jedzenie, hotel, transport).
Trzeba ustalić prawną podstawę roszczenia, opierając się o aktualne przepisy i orzeczenia. Może nam w tym pomóc prawnik lub ubezpieczyciel, jeśli posiadamy odpowiednie ubezpieczenie. Następnie należy złożyć reklamację do linii lotniczej. Bywa i tak, że konieczne jest dochodzenie swoich praw w sądzie. Odszkodowanie można uzyskać także w sytuacji, gdy zaginie bagaż na lotnisku.
Autor:
Zespół redakcyjny Unilink