Odszkodowanie za odwołany lot. Jak i kiedy je można uzyskać?

źródło: Unsplash.com

Komu przysługuje odszkodowanie za odwołany lot i jak można się o nie ubiegać? Poznaj procedurę oraz dowiedz się, na jaką wysokość odszkodowania od linii lotniczej możesz liczyć. Nie każdy odwołany lot kwalifikuje Cię do wypłaty odszkodowania - konieczne jest spełnienie konkretnych warunków.

Z tego tekstu dowiesz się:

  1. Co zrobić w przypadku odwołanego lotu?
  2. Komu przysługuje odszkodowanie za odwołany lot?
  3. Kiedy nie należy się odszkodowanie w przypadku odwołanego lotu?
  4. Ile wynosi odszkodowanie za odwołany lot?
  5. Jak zgłosić roszczenie o odszkodowanie za odwołany lot?

Odwołany lot - co robić?

Schemat działania zależy od czasu, w jakim dowiemy się o odwołanym locie. Gdy linia lotnicza poda nam tę informację 14 bądź więcej dni przed wylotem, to można rezygnować z lotu i uzyskać zwrot pełnych kosztów. Istnieje też możliwość przebukowania lotu. Jeżeli lot został odwołany z wyprzedzeniem mniejszym niż 14 dni, możemy ubiegać się o odszkodowanie. W przypadku, gdy dowiemy się o tym na lotnisku, możemy ubiegać się o odpowiednią opiekę od linii lotniczych.

Jakie są prawa pasażera w przypadku odwołanego lotu?

  • Prawo do odszkodowania w wysokości od 250 do 600 euro (w konkretnych okolicznościach).
  • Prawo do zwrotu kosztu biletu bądź prawo do skorzystania z innego połączenia z punktem docelowym.
  • Prawo do opieki: posiłki, napoje w ilościach adekwatnych do czasu oczekiwania, rozmowy telefoniczne.
  • Prawo do zakwaterowania w hotelu oraz transportu między lotniskiem a hotelem (w przypadku dłuższego oczekiwania na lot zastępczy).

Mimo tych praw warto zadbać o siebie przed wyjazdem i wykupić dedykowaną polisę turystyczną. W jej zakresie powinna znaleźć się pomoc ubezpieczyciela w ramach takich sytuacji, jak odwołany lot.

Komu przysługuje odszkodowanie za odwołany lot?

Kryteria przyznawania odszkodowań dla poszkodowanych pasażerów, których lot został odwołany, są ściśle określone w rozporządzeniu (WE) nr 261/2004. Dokument ten kwalifikuje do wypłaty odszkodowań osoby:

  • których loty są obsługiwane przez linie lotnicze zarejestrowane w Unii Europejskiej oraz których trasa obejmuje przynajmniej jedno lotnisko (startu lub lądowania) w Unii,
  • których są loty obsługiwane przez linie lotnicze spoza Unii Europejskiej oraz których wylot ma miejsce z lotniska w Unii.

Przy spełnieniu następujących warunków:

  • Przyczyna lotu nie jest nadzwyczajną okolicznością.
  • Lot zastępczy dotrze na miejsce docelowe z przynajmniej 2 godzinnym opóźnieniem w stosunku do lotu oryginalnego.

Za nadzwyczajne okoliczności uznaje się:

  • Złe warunki atmosferyczne.
  • Ograniczenia w kontroli ruchu lotniczego.
  • Zderzenie samolotu z ptakiem.
  • Zagrożenie bezpieczeństwa.
  • Ukryte wady produkcyjne samolotu.
  • Klęski żywiołowe.
  • Strajki strony trzeciej.
  • Destabilizację polityczną.

Jeśli przyczyna odwołania lotu leży w zakresie odpowiedzialności linii lotniczej, to pasażerowie mogą ubiegać się o odszkodowanie albo możliwość skorzystania z alternatywnego połączenia.

Odwołany lot - kiedy nie należy się odszkodowanie?

Odszkodowanie nie zostanie jednak wypłacone w następujących sytuacjach:

  • Gdy pasażerowie zostali poinformowani o odwołaniu co najmniej 14 dni przed zaplanowaną datą wylotu.
  • Gdy pasażerowie zostali poinformowani o zmianie planu podróży na mniej niż 14 dni przed planowanym wylotem, ale nowy lot odbywa się maksymalnie 2 godziny przed planowym czasem odlotu, a przylot mniej niż 4 godziny po planowym czasie przylotu.
  • Gdy pasażerowie zostali poinformowani o zmianie planu podróży na mniej niż 7 dni przed planowanym wylotem, ale nowe połączenie to wylot maksymalnie 1 godzina przed planowanym czasem odlotu, a przylot mniej niż 2 godziny po planowym czasie przylotu.

Nawet jeśli twoja sytuacja nie spełnia tych kryteriów, ale twój lot został odwołany lub znacząco opóźniony, to masz prawo do skorzystania z pomocy linii lotniczej. Formą pomocy są: poczęstunek, skorzystanie z telefonu, transport między lotniskiem a miejscem zakwaterowania czy nawet zakwaterowanie.

Wysokość odszkodowania: ile wynosi odszkodowanie za odwołany lot?

Wysokość odszkodowania za odwołany lot zależy od długości trasy oraz tego, czy jest to lot wewnątrzwspólnotowy.

  • 250 €: jeśli lot zaczyna się i kończy w UE, a odległość wynosi do 1500 km,
  • 400 €: gdy lot zaczyna się i kończy w UE, a odległość wynosi powyżej 1500 km,
  • 400 €: jeśli lot kończy się lub zaczyna poza UE, a odległość wynosi od 1500 km do 3500 km,
  • 600 €: gdy lot kończy się lub zaczyna poza UE, a odległość wynosi ponad 3500 km.

Zatem za odwołany lot można otrzymać minimalnie 250 €, a maksymalnie 600 €.

Jak zgłosić roszczenie o odszkodowanie za odwołanie lotu?

Podstawą jest zachowanie wszystkich dokumentów, które udowodnią, że doszło do odwołania lotu, którego mieliśmy być pasażerem. Warto zachować wszystkie paragony związane z wydatkami poniesionymi z powodu tej sytuacji (rachunki za jedzenie, hotel, transport).

Trzeba ustalić prawną podstawę roszczenia, opierając się o aktualne przepisy i orzeczenia. Może nam w tym pomóc prawnik lub ubezpieczyciel, jeśli posiadamy odpowiednie ubezpieczenie. Następnie należy złożyć reklamację do linii lotniczej. Bywa i tak, że konieczne jest dochodzenie swoich praw w sądzie. Odszkodowanie można uzyskać także w sytuacji, gdy zaginie bagaż na lotnisku.

Autor:
Zespół redakcyjny Unilink

Skontaktuj się z nami