Wizyta lekarska w ramach prywatnego ubezpieczenia zdrowotnego - na czym polega?

źródło: Freepik.com

Prywatne ubezpieczenie chorobowe to dodatkowa ochrona na wypadek nagłego zachorowania. W zależności od zakresu ubezpieczenia można skorzystać z tradycyjnego kontaktu z lekarzem (w gabinecie), telekonsultacji czy nawet wizyty domowej. Ta ostatnia może być zrealizowana tylko w uzasadnionych przypadkach. Dowiedz się więcej o wizytach lekarskich w ramach prywatnego ubezpieczenia zdrowotnego.

Z treści artykułu dowiesz się:

  1. Na czym polega wizyta lekarska w ramach prywatnego ubezpieczenia?
  2. Jak umówić się na wizytę lekarską w domu?
  3. Kto może skorzystać z prywatnej wizyty domowej?
  4. Jakie są zalety i wady wizyty lekarza w domu pacjenta?

Na czym polega wizyta lekarska w ramach prywatnego ubezpieczenia?

Prywatne ubezpieczenie zdrowotne ma wiele zalet. Zapewnia m.in. wizyty u specjalistów bez skierowania czy szeroki zakres badań laboratoryjnych i specjalistycznych (i to dostępny “od ręki”). Jednym z jego elementów może być wizyta lekarska: w domu pacjenta oraz w gabinecie lekarskim. Wszystko zależy od zakresu polisy oraz preferencji ubezpieczonego. Wizyta lekarska w domu pacjenta to wywiad lekarski oraz badania przeprowadzane w miejscu zamieszkania osoby ubezpieczonej. To wygodny sposób, zwłaszcza jeśli pacjent posiada ograniczone możliwości wychodzenia z domu/dojazdu do lekarza. Z kolei wizyta w gabinecie to badanie, na które trzeba dojechać osobiście. Obie opcje posiadają swoje plusy i minusy. Zakres badań zależy od dokładnych zapisów ogólnych warunków ubezpieczenia.

Warto podkreślić, że choć prywatne ubezpieczenie zdrowotne jest świetnym rozwiązaniem, to zawsze powinno być rozwiązaniem dodatkowym - bowiem takie ubezpieczenie nigdy nie zastąpi Narodowego Funduszu Zdrowia. Ponadto trzeba pamiętać o okresie karencji i wyłączeniach odpowiedzialności ubezpieczyciela - w tym przypadku chodzi o sytuacje, w których nie będziemy mogli skorzystać z usług dostępnych w ramach polisy. Wyłączenia są zawsze dokładnie opisane w umowie ubezpieczeniowej. Jeśli ją podpisujemy, to zgadamy się z tymi warunkami. Dlatego trzeba dokładnie czytać postanowienia umowy.

Jak umówić się na wizytę lekarską w domu?

Jeśli w ramach prywatnego ubezpieczenia zdrowotnego posiadamy możliwość umówienia się na wizytę lekarską w domu, to musimy dostosować się do procedury. Zazwyczaj należy zadzwonić na infolinię ubezpieczyciela lub zalogować się do portalu pacjenta. Niezbędne numery telefonu oraz adresy strony internetowej znajdują się m.in. w umowie ubezpieczeniowej. Takie informacje uzyskuje się także od ubezpieczyciela podczas podpisywania umowy.

Konsultant podczas połączenia/rozmowy na czacie ustali razem z nami, do jakiego specjalisty chcemy się umówić oraz poda dostępne terminy wizyt domowych. Po ustaleniu szczegółów potwierdzi termin konsultacji oraz adres pacjenta. W ramach pakietu ubezpieczeniowego pokrywane są koszty dojazdu oraz całą organizację wizyty. Za przepisane leki i dodatkowe zabiegi należy już zapłacić. Jednak jeśli pacjent nie może opuszczać domu, to w ramach ubezpieczenia może również mieć dostarczone leki do domu (przypisane wcześniej przez lekarza prowadzącego).

Kto może skorzystać z prywatnej wizyty domowej?

Każda osoba ubezpieczona w ramach prywatnej polisy oraz posiadająca taką usługę w swoim pakiecie ubezpieczeniowym. Często istnieje możliwość odpłatnego skorzystania z wizyty domowej - wtedy, gdy nie posiadamy tego w pakiecie. Trzeba to jednak zaznaczyć podczas rozmowy z konsultantem i zapytać o dokładny koszt takiej usługi.

Fakt, że posiadamy domowe wizyty lekarskie w pakiecie prywatnego ubezpieczenia nie oznacza, że zawsze możemy z nich korzystać. Takie usługi nie są dostępne, jeśli:

  • potrzebujemy tylko nowej recepty na leki (wtedy można otrzymać e-receptę w ramach telekonsultacji),
  • chcemy uzyskać zaświadczenie lekarskie albo skierowanie na badania (można to zrobić podczas wizyty w gabinecie lub podczas teleporady),
  • chcemy odbyć wizytę kontrolną w związku z wcześniej rozpoczętą terapią leczniczą,
  • mamy problemy z dotarciem do gabinetu (np. mamy zepsute auto).

Skorzystanie z wizyty lekarskiej w domu jest możliwe tylko w określonych przypadkach, takich jak nieszczęśliwy wypadek albo nagłe zachorowanie. Jeśli nie ma uzasadnienia dla wizyty domowej, lekarz zaproponuje nam telekonsultację albo tradycyjną wizytę w gabinecie.

Lekarz z dojazdem do domu - zalety i wady tego rozwiązania

Domowa wizyta lekarska to bardzo duże udogodnienie dla osób, które mają trudności z poruszaniem się lub ich stan może ulec pogorszeniu, jeśli wyjdą z domu. To też oszczędność czasu oraz komfort pacjenta. Zmniejsza się ryzyko zakażenia innymi chorobami - a takie ryzyko pojawia się podczas oczekiwania na wizytę w gabinecie, w poczekalni wraz z innymi pacjentami.

Z drugiej strony z domowej wizyty można skorzystać tylko w określonych przypadkach. Lekarz nie zabierze ze sobą wielkogabarytowego sprzętu, więc na pewne badania i tak trzeba będzie się udać osobiście. Nie każdy ma w domu warunki do przeprowadzenia badania w pełnym komforcie i prywatności. Trzeba też dostosować się do grafiku lekarza, dla którego dojazd do pacjenta to dodatkowe utrudnienie.

Autor:
Zespół redakcyjny Unilink

Skontaktuj się z nami