UniBlog

Multiagencja Ubezpieczeniowa: ubezpieczenia zdrowotne, na życie, turystyczne, samochodu - Unilink SA / UniBlog / Jak zmieniać, aby zmienić?

Jak zmieniać, aby zmienić?

Wyobraź sobie, że jest Sylwester. Za chwilę wkroczysz w Nowy Rok 20XX. Twoja głowa wypełniona jest planami, celami i marzeniami do wdrożenia w tym właśnie roku. Entuzjastycznie patrzysz w przyszłość i cieszysz się na nowe.

Pierwszy dzień Nowego Roku i już łamiesz obietnicę, że nie będziesz jeść z słodyczy….

Mija pierwszy miesiąc Nowego Roku i już wiesz, że plany są tylko w głowie… nie zrobiłeś żadnego kroku, aby je zrealizować, gdyż wpadłeś w wir obowiązków, wymówek i starych nawyków.

Dlaczego znowu się nie udało? Czekać cały rok do kolejnego Sylwestra, czy może rozpocząć wdrażanie zmian tu i teraz bez konkretnej daty? I przede wszystkim: jak zmieniać, żeby zmienić?

Szukając odpowiedzi na to pytanie i próbując rozwikłać zagadkę, dlaczego tak trudno nam wdrażać  zmianę w życiu odnalazłam przyczynę niepowodzeń. Odnalazłam wroga zmiany!!!

WRÓG: To nasza schizofreniczna natura, gdzie rozum walczy z emocjami!!

Rozum/rozsądek podpowiada: wstań o 6:30, aby zapewnić sobie odpowiednią ilość czasu na szybki jogging czy trening z Ewą Chodakowską, podczas gdy nasze emocjonalne JA, budząc się w ciemności spowijającej ranek ani myśli wstać spod ciepłej kołdry i przesuwa budzik o kolejne minuty. Rekordziści potrafią przestawiać budzi po kilkanaście razy!!!

Nie dziwi zatem sukces budzika Clocky, wynalezionego przez studenta MIT Gauriego Nandę. Nie jest to zwyczajny budzik – ma kółka, i kiedy zaczyna dzwonić stacza się ze stolika nocnego i ucieka po pokoju, zmuszając właściciela do pościgu, aby go wyłączyć.

Walka rozumu z emocjami (sercem) toczy się każdego dnia!

Jak wyjść z niej zwycięsko i wdrożyć dobrą zmianę: skończyć z nałogiem, uprawiać sport, rozpocząć naukę języków itp.?

Odpowiedź na to pytanie znajdziemy w książce braci Heath „Pstryk”. Pstryk to poradnik o tym, jak zmieniać.

Bracia twierdzą, że toczoną przez wspomniany duet (emocje i rozum) walkę najlepiej uchwycił psycholog Jonathan Haidt z Uniwersytetu Wirginii przyrównując nasze emocje do SŁONIA i rozum do JEŹDŹCA.

Jeździec siedzi na słoniu, trzyma wodze i wygląda na szefa. Dopóki i słoń, i jeździec są zgodni, wszystko idzie gładko. Jednak gdy jeździec i sześciotonowy słoń nie zgadzają się co do kierunku jazdy, jeździec zawsze przegrywa. Słoń (czytaj nasze emocje, serce) ma miażdżącą przewagę.

Większość z nas zna sytuacje, kiedy to słoń wygrał nad jeźdźcem, zdarzyło nam się wtedy zjeść za dużo, zwlekać z podjęciem działania, odpuścić trening…. Nasz słoń jest z reguły kapryśny i leniwy, woli szybką nagrodę np. w postaci lodów niż długotrwałe korzyści jak np. szczupła sylwetka.

Przeważnie to SŁOŃ, wielkie trudne do posłuszeństwa zwierzę jest główną przyczyną, że jeździec nie dociera do celu.

Czy i jak mały jeździec może wygrać nierówną walkę z sześciotonowym słoniem???

Na szczęście jeździec jest mądry i może przechytrzyć słonia….

W swojej książce bracia przedstawiają skuteczny trzyczęściowy schemat, który można zastosować w każdej sytuacji wymagającej zmiany:

Wskaż kierunek jeźdźcowi

Jeździec musi wiedzieć dokąd zmierza. Potrzebuje jasnych wskazówek i konkretnego celu. Na tym etapie warto też zaplanować konkretne działania i harmonogram.

Korporacje nauczyły nas, że cele powinny być SMART:

•          S  - Specific /Simple  - konkretny/prosty

•          M - Measurable – mierzalny

•          A - Achievable - osiągalny

•          R - Relevant – istotny

•          T -Timely -określony w czasie

To jednak za mało dla słonia, aby go zmotywować. Rozum lubi cele SMART, ale słoń ma je w… nosie. Wystarczy tylko dodać komponent emocjonalny, aby zainteresować słonia i zwiększyć szansę na relację celu. Cel zatem nie tylko powinien być konkretny, mierzalny i realny, ale także fascynujący, przemawiający do twojego serca.

Od teraz posługuj się nową definicją celu SMARTER, gdzie ostatnie dwie litery odpowiadają za:

•          E - exiting – ekscytujący

•          R – recorded – zapisany

Udowodniono bowiem, że cele zapisane są realizowane częściej i z lepszym rezultatem od tych, które nigdy nie opuściły naszej głowy.

Kolejna wskazówka dla jeźdźca: poszukaj jasnych plam  - czyli tych osób, którym udało się osiągnąć to co Ty zamierzasz. Nie musisz przedzierać szklaków od nowa, skorzystaj z ich rad i doświadczenia!

Zmotywuj słonia

Na dłuższą metę jeździec nie jest w stanie zmusić słonia do posłuszeństwa. Niezwykle ważnym jest  zaangażowanie emocji, aby sprowadzić słonia na właściwą ścieżkę i zmotywowanie go, aby trzymał się wytyczonej ścieżki.

Słonia motywują emocje. Walcząc o zmianę musimy znaleźć uczucie. Tylko jakie? Złość, nadzieję, przerażenie, entuzjazm, strach, szczęście, zaskoczenie? Często do zmiany motywują nas lęk lub strach np. o nasze zdrowie lub złość na innych. Negatywne uczucia mogą pomóc przy realizacji celów krótkoterminowych. Cele długoterminowe powinny być oparte na pozytywnych emocjach.  Znajdź je!

Słoń nie lubi dużych zmian – zmotywujesz go łatwiej do mniejszej zmiany, którą możesz później rozszerzyć widząc podekscytowanego z efektów słonia. Zaplanuj umycie okien w salonie, aby promienie słoneczne mogły przemykać niehamowane przez brud, a przekonasz się, że mając wyciągnięte szmatki, płyny i gąbki i widząc pierwsze rezultaty pracy słoń ruszy umyć okna w kolejnych pokojach. Planując od razu mycie okien w całym mieszkaniu Słoń będzie próbował wymigać się brakiem czasu lub zmęczeniem. Zmniejsz zmianę!

Na zmotywowanie działa wzbudzenie w ludziach poczucia, że znajdują się bliżej mety niż mogłoby im się wydawać.

Wyrównaj ścieżkę

Często  coś, co wygląda jak problem tkwiący w człowieku, jest problem w sytuacji, otoczeniu (zwanej ścieżką). Wyrównując i upraszczając ścieżkę zwiększamy prawdopodobieństwo dokonania zmiany.

Wyrównanie ścieżki to nic innego jak ułatwienie sobie zadania, zamiast dużego opakowania popcornu kup najmniejsze – zjesz mniej. Chcesz ograniczyć słodycze, pozbądź się słodkości z domu, aby Cię nie kusiły, kiedy Słoń okaże się słabszy i będzie Cię namawiał do zjedzenie jednego kawałka czekolady….

Usuń ze ścieżki kamienie i przeszkody, wyrównaj, aby nie było od razu pod górę (mała zmiana na początek i pojedynczo, a nie 10 zmian na raz) i rozstaw drogowskazy przypominające dokąd zmierzasz. Tymi drogowskazami mogą być przyjaciele i rodzina, którzy będą Cię wspierać podczas zmiany, przypominając ile już osiągnąłeś i jaki jest twój cel.

Podsumowanie

Schemat wprowadzanie zmian przedstawiony w książce „Pstryk” naprawdę działa! Wypróbowałam go już wielokrotnie. W Nowy Rok robię sobie pocztówki/wizualizacje z przyszłości i wklejam je do zeszytu – wśród tych zdjęć znajdziecie wyrzeźbione ciało Ewy Chodakowskiej, zdjęcia egzotycznych miejsc, naukę hiszpańskiego… itp. Zmiany nie są łatwe, ale ich realizacja daje dużą satysfakcję, która staje się następnie siłą napędową do kolejnych zmian i nowych zdrowszych, lepszych nawyków.

Pamiętajcie, chcąc zmieniać, musimy widzieć wyraźny kierunek, mieć solidną motywację i sprzyjające otoczenie!!!

Bez względu na to, czy zamierzasz uporządkować swoje biurko, czy zmienić świat. Nie wahaj się, to łatwe! Sięgnij po książkę braci Heath.

PSTRYK i już!


 

Autorka tekstu:

Aleksandra Friedel – zawodowo: Dyrektor Finansowy, Członek Zarządu oraz Współwłaścicielka Unilink. Prywatnie: wulkan pozytywnej energii, pasjonatka samorozwoju, lubiąca być motywowaną i motywować innych.

Masz pytanie? Napisz do nas
Click to unlock the map
Unilink SA Lider Ubezpieczeń
Insurance service
Voxen
© 2018 CENTRALA UNILINK SA. Realizacja: ActiveDesign Polityka cookies