Raport TUV 2021 - najmniej awaryjne samochody w 2021 roku

Raport TUV to wskazówka dla osób, które chcą kupić auto używane. To zestawienie pokazuje, które modele aut są najmniej i najbardziej awaryjne. Stowarzyszenie Inspekcji Technicznej w Niemczech zbiera najnowsze dane i sprawdza, jaki odsetek pojazdów jakiej marki nie przeszedł badania technicznego. W ten sposób umieszcza daną markę w rankingu. Im mniej odrzuceń w badaniach technicznych, tym wyższa pozycja w rankingu TUV. Jakie modele wygrywają w 2021 roku?
W artykule przeczytasz o:
- Raport TUV - co to jest?
- Jakie są najważniejsze dane z raportu TUV 2021?
- Jakie są najmniej awaryjne samochody wg TUV w 2021?
- Najbardziej awaryjne samochody w raporcie
- Czy raport TUV to dobra wskazówka przy zakupie samochodu?
Co to jest raport TUV?
TÜV to skrót od Technischer Überwachungsverein, czyli Stowarzyszenie Inspekcji Technicznej. Inspekcja co roku przygotowuje raport o stanie technicznym konkretnych marek samochodów. Dzięki temu kierowcy poznają najmniej i najbardziej awaryjne auta i mogą na tej podstawie zdecydować, jaki samochód kupić. Raport TUV zawiera w sobie rankingi podzielone na wiek. Oddzielne zestawienia są dla aut:
- Dwu i trzyletnich.
- Cztero i pięcioletnich.
- Sześcio i siedmioletnich.
- Ośmio i dziewięcioletnich.
- Dziesięcio i jedenastoletnich.
Podział na roczniki ma zwiększać wiarygodność rankingu. Starsze samochody zawsze wykazują większą liczbę usterkę.
Raport TUV zawsze jest przygotowywany w oparciu o badania techniczne i ich wyniki zebrane od lipca poprzedniego roku do czerwca bieżącego roku w Niemczech. Analitycy podsumowują, jaki odsetek aut danego modelu posiadał poważne usterki zagrażające bezpieczeństwu i nie przeszedł przez to badania technicznego. Następnie w oparciu o te dane ustalają miejsce konkretnych marek samochodów w zestawieniach TUV. Im większa liczba odrzuceń, tym gorsze miejsce w rankingu. Jakie auta dobrze wypadły w rankingu TUV 2021?
Najważniejsze dane z raportu TUV 2021
Raport TUV 2021 powstał na podstawie danych z 8,8 milionów przebadanych aut. Wszystkie samochody były badane na niemieckich stacjach diagnostycznych. Samochody podzielono na pięć kategorii wiekowych (dwuletnie i trzyletnie zaliczono w tym roku do jednej kategorii).
Przeglądu technicznego w 2019 i 2020 roku ( w okresie badań do raportu TUV) w Niemczech nie przeszedł co piąty samochód. Wskazuje to na zwiększenie awaryjności aut. To spadek o 1,5 p.p. względem poprzedniego roku. Co dziesiąte auto poruszało się z usterkami, które wymagały naprawienia, ale nie dyskwalifikowały auta z użytku do czasu ich naprawy. TUV 2021 pokazał także, że Niemcy zaczynają jeździć coraz starszymi samochodami. Obecnie średni wieku pojazdu w Niemczech wynosi 9,6 lat. Jeszcze 10 lat temu średnia wieku aut używanych u zachodnich sąsiadów wynosiła 8,1 lat.
Najmniej awaryjne samochody według TUV 2021
W zestawieniach TUV 2021 wygrało Porsche 911. Ten model znalazł się w pierwszej piątce każdej grupy wiekowej. W roczniku 2016 i 2015 oraz 2013-2014 znalazło się na pierwszym miejscu. Z kolei Mercedes (modele Mercedes-Benz GLC i Mercedes-Benz klasy B) zajął dwa pierwsze miejsca w rocznikach 2017 i 2018.
Najmniej awaryjne modele z 2018 i 2017 w raporcie TUV to:
- Mercedes-Benz GLC
- Mercedes-Benz klasy B
- Opel Insignia
- Porsche 911
- Mercedes-Benz SLC
Najmniej awaryjne modele z 2016 i 2015 w raporcie TUV to:
- Porsche 911
- Opel Karl
- Porsche Macan
- Mercedes-Benz GLE
- Mercedes-Benz SLC
Najmniej awaryjne modele z 2014 i 2013 w raporcie TUV to:
- Porsche 911
- Audi TT
- Mercedes-Benz klasy B
- Toyota Auris
- VW Touareg
Najmniej awaryjne modele z 2012 i 2011 w raporcie TUV to:
- Porsche 911
- Mercedes-Benz SLK
- Audi TT
- Mitsubishi ASX
- Audi Q5
Najmniej awaryjne modele z 2010 i 2009 w raporcie TUV to:
- Porsche 911
- Audi TT
- Honda Jazz
- BMW X1
- VW Golf Plus
Jak widać Porsche 911 to pewniak wśród samochodów używanych! Standardowe ceny ubezpieczenia OC dla zwycięskich modeli wahają się od 600 do 1500 zł za rok.
Najbardziej awaryjne samochody w raporcie TUV 2021
W zestawieniu najbardziej awaryjnych aut TUV 2021 dominują modele Dacii (Dacia Duster, Dacia Lodgy, Dacia Logan). Niezbyt dobrą opinią cieszą się też modele: Fiat Punto, Ford Galaxy, VW Passat CC, Seat Alhambra czy Renault Kangoo.
Czy raport TUV to dobra wskazówka podczas kupowania auta?
Zdecydowanie tak. Wysokość składki OC zależy od wielu czynników, w tym od marki i modelu samochodu. Jeśli auto powszechnie uznawane jest za mało wypadkowe, to OC będzie tańsze. Ponadto koszt utrzymania mało awaryjnego samochodu jest o wiele niższy niż koszt utrzymania auta, które co chwila trzeba oddawać do naprawy.
Oczywiście sam raport TUV nie jest jedyną wskazówką, którą należy kierować się podczas kupna używanego auta. Markę i model dobierz przede wszystkim do swoich preferencji i potrzeb, a także możliwości finansowych. Przed zakupem auta koniecznie sprawdź, czy nie jest to kradziony samochód.
Wartością dodaną raportu TUV jest to, że tym bardziej wiadomo, jakie auta sprowadzać z zachodu. Musisz tylko wiedzieć, jak sprawdzić historię samochodu z Niemiec, aby kupić naprawdę bezwypadkowe auto. Często okazuje się, że samochód, który był “tylko dojazdowy do pracy” ma za sobą poważne wypadki i wielkie naprawy, które mogą wpływać na jego awaryjność.