Łańcuchy na opony - kiedy i jak zakładać łańcuchy na koła?

Źródło: Freepik.com

Łańcuchy na oponach mają za zadanie zwiększyć przyczepność auta do podłoża w trudnych warunkach - to jest na śniegu i lodzie. W Polsce nie ma obowiązku zakładania łańcuchów na koła, jednak przy mocnym oblodzeniu, zwłaszcza w górach, mogą być one niezbędne do bezpiecznego poruszania się. Montaż łańcuchów śniegowych to przejaw rozsądku, ale nie zawsze można jeździć na tak zabezpieczonych oponach.

Z tego artykułu dowiesz się:

  1. Kiedy wymagany jest montaż łańcuchów śniegowych?
  2. Czy w Europie jest obowiązek posiadania łańcuchów?
  3. Jak założyć łańcuchy na koła?
  4. Jak łańcuchy śniegowe wpływają na jazdę - jak z nich korzystać?

Montaż łańcuchów śniegowych - kiedy jest wymagany?

W Polsce nie ma obowiązku stosowania łańcuchów śniegowych. Założenie ich na koła jest dozwolone na drogach mocno zaśnieżonych lub takich, na których zalega śliski, ubity śnieg. Łańcuchy zakłada się po to, aby bezpiecznie przejechać przez takie odcinki. Jednak gdy tylko pojawi się asfalt bez gołoledzi i podobnych utrudnień, trzeba się zatrzymać i zdjąć łańcuchy.

Jeśli założenie łańcuchów jest wymagane na danym odcinku trasy, to musi się tam znaleźć odpowiedni znak - C-18. Taki znak można zazwyczaj spotkać na górskich trasach, gdzie podjazdy i zjazdy zimą są bardzo niebezpieczne. Brak łańcuchów na wyposażeniu auta grozi wtedy mandatem. Służby porządkowe zawsze to kontrolują i w trakcie opadów śniegu nie pozwalają na wjazd na niebezpieczne trasy autom, które nie mają łańcuchów śniegowych na kołach. Choć dla kierowców może się to wydawać uciążliwe, to jest to po prostu kwestia bezpieczeństwa.

Obowiązek posiadania łańcuchów w Europie

Część krajów europejskich nakłada na kierowców obowiązek posiadania łańcuchów śniegowych. Takimi krajami są m.in.:

  • Austria - w tym kraju wprowadzono obowiązek posiadania łańcuchów przez cały rok,
  • Czechy - w tym kraju wprowadzono obowiązek łańcuchów na wyposażeniu auta w warunkach zimowych,
  • Francja - obowiązek posiadania łańcuchów przez cały rok,
  • Szwajcaria - obowiązek łańcuchów na wyposażeniu auta w warunkach zimowych,
  • Włochy - obowiązek łańcuchów na wyposażeniu auta w warunkach zimowych,
  • Norwegia - obowiązek posiadania łańcuchów przez cały rok.

Wybierając się własnym autem do danego kraju zawsze trzeba sprawdzić, jakie panują tam zasady - to jest m.in. jakie jest obowiązkowe wyposażenie samochodu. Bardzo przydatne będzie też assistance za granicą - w razie nieprzewidzianych zdarzeń i wypadków.

Jak założyć łańcuchy na koła?

Łańcuchy śnieżne muszą być zamontowane na kołach napędowych. Pojazdów z napędem na obie osie powinny posiadać łańcuchy na każdym kole. Podczas montażu trzeba trzymać się instrukcji producenta - niezbędne jest też właściwe dopasowanie sprzętu do opon. Podstawa zakładania łańcuchów na koła to zatrzymanie się na płaskiej, poziomej powierzchni i rozplątanie łańcucha.

Po ułożeniu go obok koła (od wewnętrznej strony samochodu) trzeba wziąć obręcz mocującą i spiąć ją nad kołem. Następnie trzeba przesunąć ją na bok opony (od strony zawieszenia). Potem należy należy wyrównać poprzeczne łańcuchy i pospinać je od zewnętrznej strony felgi. Po przejechaniu kilkunastu metrów warto dociągnąć luźne partie łańcucha. Jeśli obawiasz się, że nie będziesz w stanie prawidłowo wykonać montażu łańcuchów na koła, poćwicz przed wyruszeniem w trasę. Najlepiej to zrobić z osobą, która posiada doświadczenie w montowaniu łańcuchów oraz jeździe z tym sprzętem.

Jak łańcuchy śniegowe wpływają na jazdę - jak z nich korzystać?

Jazda samochodem zimą wymaga szczególnego skupienia oraz ostrożności. Pojawiają się takie problemy, jak mocno ograniczona widoczność (podczas obfitych opadów śniegu) czy jazda po lodzie, gdzie hamowanie jest bardzo utrudnione. O ile styl jazdy zimowej różni się od stylu jazdy latem, to jazda z łańcuchami na kołach wymusza na kierowcach dodatkowe ograniczenia. Producencki łańcuchów zalecają jazdę z prędkością do 50 km/h.

Nie powinno się gwałtownie przyspieszać, bo spowoduje to buksowanie kół oraz obciążenie łańcuchów. Po ich założeniu można się poruszać tylko po śniegu - czyli pojazd musi być prowadzony po szczytach śniegowych kolein na drodze, a nie między nimi. Jeśli kierowca będzie jeździł w łańcuchach po asfalcie, to nie tylko naraża się na szybsze zużycie sprzętu i opon, ale też na mandat (za niszczenie jezdni).

Prawidłowo założone i użytkowane łańcuchy śniegowe zwiększają bezpieczeństwo jazdy i ograniczają ryzyko wpadnięcia w poślizg. Umożliwiają też łatwiejsze ruszenie z miejsca na oblodzonej powierzchni.

Autor:
Zespół redakcyjny Unilink

Skontaktuj się z nami